Prestatieloop sport en spel, Maasland

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Prestatieloop sport en spel, Maasland

Berichtdoor Marco » vr 10 jun 2011, 11:13

Naast de bekende feestweken in het Westland is er ook een feestweek in Maasland, sport en spel. Een van de onderdelen van deze feestweek is standaard een prestatieloop op donderdagavond over 6 en 10 km. De prestatieloop is klein van opzet, erg gezellig en er hangt altijd een zeer ontspannen sfeertje. Het parkoers is hetzelfde als dat tijdens de Oaseloop op Koninginnedag (daar kwam ik dit jaar na vreselijk te hebben afgezien, na 44 minuten over de finish).

Naast de alweer tijden durende knieproblemen, is er sinds een maand ook een onwillige hamstring bijgekomen. Na eerst wat gerust te hebben in de hoop dat het hier slechts een verrekking o.i.d. betrof, hoorde ik van de fysio dat het zeer waarschijnlijk om een klein scheurtje ging. Er waren 2 opties: of verder rust houden of met een compressieband om het bovenbeen gewoon rustig aan trainen. Voor mij een makkelijke keuze, mede omdat ik met de compressieband om tijdens het lopen geen pijn voel. De afgelopen weken dus vooral wat rustige, korte duurloopjes en wat out-en-backs gedaan.

Verleden week in Delft liep ik aldus met Judith mee en dat ging voor mij zonder problemen. Nu in Maasland wilde ik kijken of ik 4.15-4.20 min/km ook 10 km lang goed kon volhouden, ik wilde dus een vlakke race lopen en niet zoals eerder in Maasland en in Leiden na ong. 5 km 2 km lang moeten herstellen van een te snelle start.

Het was dit keer niet erg druk aan de start; ik zag 2 lopers waarvan ik weet dat ze normaliter 38 minuten of sneller lopen en zag ook 2 AVW'ers die normaliter rond de 42-42.30 minuten lopen. Na het startschot stoven de 2 eerstgenoemde lopers direct weg, ik probeerde meteen een zo ontspannen mogelijk tempo te volgen. Maar waar waren de overige deelnemers?!? Er bleek al heel snel een flink gat achter mij te ontstaan en omdat de km-bordjes dit keer ontbraken, had ik geen idee van ga ik nou te hard of moet de rest nog op gang komen........ Na 5 minuten lag ik zo'n 15 seconden achter op de 2 koplopers en zat de nummer 4 op ong. 100 mtr. Het gevoel zei dat ik toch niet echt te hard ging, we hadden weliswaar het 1e deel veelal de wind in de rug (wat het overigens toch ook weer warm maakte), maar mijn rustige ademhaling was voor mij een teken om maar lekker zo door te lopen. Omdat er door de koplopers onderling wat speldenprikjes naar elkaar werden uitgedeeld en het tempo van hun wat inzakte, liep ik na ong. 12 minuten op nog maar 15 mtr van de nrs. 1 en 2. Helaas brak er in mijn maag een plotselinge kramp uit en was ik genoodzaakt om even snel de bosjes op te zoeken. Hierna pikte ik weer gauw mijn tempo op en bij het keerpunt in de Duifpolder had ik 20 seconden achterstand op de kop van de wedstrijd. Nu kwamen de 4 km's met tegenwind; dit was de plek waar ik tijdens de Koninginnedagloop volledig stuk ging. Door een kortere pas te hanteren ging het tempo voor het gevoel wel wat omlaag, maar toch liep ik weer naar de kop van de wedstrijd toe. Wederom op het moment dat ik wilde aansluiten, moest ik de bosjes op zoeken, het borrelde heftig van binnen. Ook nu was het weer een korte stop en omdat nr. 4 nog ver weg was, ging ik met goede moed weer op pad. Na 29 minuten moest ik opeens braken, en dat was voor mij het sein om er mee te stoppen. Ik ben nog doorgelopen tot 30 minuten, maar voelde dat de energie uit mijn lichaam was, stond ook beetje te shaken. Ben ook daar weer de bosjes ingedoken, voelde me echt miserabel op dat moment. Toen ik na 30 minuten stopte lag ik ong. 50 mtr achter op de kop en volgde de nr. 4 op 1.30 minuten. Toch had ik de fut niet meer om een toch wel zekere 3e plek te verdedigen, ik was helemaal leeg. Ik ben daarom ook maar via een binnendoorweggetje naar de finish gewandeld, waar ik de nrs. 1 en 2 tegenkwam, zij hadden 38-hoog en 40-rond gelopen en zeiden tegen dat ze me 2 x kwijt waren geweest (ze hadden regelmatig omgekeken) en waren verbaasd dat ik uitgestapt was; na mijn uitleg over het hoe en wat begrepen ze me gelukkig.

Hun tijden verbaasden me zeer, oké ik hoorde van enkele gps-lopers dat het parkoers 100 mtr te kort was, maar dan nog. Na wat meetwerk op afstandmeten.nl zag ik dat het punt waar ik gestopt ben, nagenoeg 7.5 km was. Tot aan de 30 minuten moet ik dan toch ruim onder de 4-vlak gelopen hebben, mede gezien het tijdverlies van mijn pitsstops. Voor mij zeer verrassend na het rustige werk van afgelopen weken en de ervaringen in andere wedstrijden.

Nu op naar Kwintsheul met naar ik hoorde alle Ophorstrunners?!?!?
Marco

Re: Prestatieloop sport en spel, Maasland

Berichtdoor SpasG » ma 13 jun 2011, 15:15

Heey Marco,

Heel goed gelopen,rust behouden blijkt heel belangrijk te
zijn.Jammer van de ongemaken en dat je niet kon doorlopen
en finishen, maar de titel was sport en spel. Je hebt verstoppertje
gespeeld,de koplopers paar keer laten schrikken om vervolgens
rustig uit te lopen :) Genoeg sport en spel in een dag en jouw
lopen van de dag geeft je zeker veel vertrouwen voor de komende
wedstrijden. Goed herstellen en op na de 17de !

Raar maar gisteren in mijn wedstrijd had ik ook voor
het eerst licht last van maag en krampen,misschien moet ik de komkommers
en tauge gaan minderen :) Jij ook voorzichtig !

Groetjes,
Spas
SpasG

Keer terug naar Wedstrijden