Maastrichts Mooiste 2011 15km

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Maastrichts Mooiste 2011 15km

Berichtdoor SpasG » ma 13 jun 2011, 17:12

Heb ooit over deze wedstrijd gehoord door vriend en loopvriend Anton die
na zijn pensioen met hardlopen is begonnen en tegenwordig als 70+ niet lang geleden PR liep op de 10km.
Dus voor Pinksteren een vakantieweekend gepland in Valkenburg en Maastricht met gezonde
mix van spanning en ontspanning.

De naam van de wedstrijd zegt het al - je loopt door de mooie oude straten van Maastricht maar ook
door de natuur buiten Maastricht. Prachtig parcours,maar ook behoorlijk zwaar door de hoogteprofiel.
Ik loop niet vaak 15km en mijn officiele PR is nog van het begin van mijn LoopBaan bij 7heuvelen Nijmegen in 2003 - 1.12.24
2009 niet officieel liep ik marathontest van 15km in Vlaardingen 1.02.24,precies 10min sneller. Vaak in halve marathons
passeer ik 15km punt op 59-60min.
Dus ik had niet echt een plan,wilde op de dag voelen en beslissen wat ik ga doen.De dag daarvoor in Valkenburg geinspireerd door
natuur,vogels,zonnetje en heuvels heb ik relatief hard getraind - out&back van 20min met 2x Cauberg beklimmen en door de bossen en
heuvels van Valkenburg.Goede start van het weekend en het begin van Just a perfect day !!!

Dan zondag ochtend vroeg wakker - Maya moest 2uur eerder starten op de 10km,dus ontbijt ook nog 2uur eerder :roll:
Ik was 90min supporter en fotograaf,dus WUp was maar 10min en ik weet hoe korter de WUp in mijn geval hoe beter de wedstrijd :lol:
Start heel goed georganiseerd,Racetimer weer,maar deze keer 1sec netto-brutto verschil. Ik stond vooraan - 2-3de rij. Voelde me
lekker ontspannen en had zin in meer klimwerk dit weekend :mrgreen:
Door de warme weer(zon en rond de 20graden) had de organsatie ook elke 3-4km een water en sponspost ingericht.Erg bedankt daarvoor,
was erg nodig! 8-)
Taktiek was gebaseerd op hoogteprofiel - zie bijlage - 1e 5km snel maar
beheerst,volgende 5km met veel klimwerk rustig snel en dan laatste 5 lekker hard omlaag. Maya wilde weten wanneer ik aankom - ik
zei dat 58-59min niet haal omdat het trainingswedstrijd is met veel klimmen en wil niet te veel geven.
Gewoon op 90-95 % procent lopen,ontspannen en goed doseren. ETA - 1.00-1.02 dus,en als het moeilijk gaat op zijn laatst 1.05 dan.
Uitvoering ging op gevoel en doordat niet elk km was aangegeven was ik mentaal rustig en keek ik naar mijn Garmin alleen als die piepte bij 3km
laps. Door de stad lekker snel,toen het klimwerk begon in de natuur op zacht ondergrond lette ik op techniek,hoorde vaak de stem van Carla
in mijn hoofd(korte pasjes!) en heb vooral opgelet op mijn ademhaling.Mentaal wist ik dat na elke zware klim ook de daling volgt waar ik
ga herstellen.Dus rustig en zonder te veel energie al het klimwerk gedaan, een keer boven op Muizenberg(110m NAP) genoten van de uitzicht over Maastricht,
de tarwe- en aardappelenvelden en de bossen,begon ik lekker hard te dalen richting stad - 3.30-3.40 per km
Omlaag zag ik heel veel vermoeide lopers terwijl ik super soepel liep, geen last van de benen,ontspannen en goede ademhaling.
Alleen eenmal in de stad met veel bochten,vals plat en door klinkers en vierkante kopjes(kasseien) begon ik de laatste 2-3km wat vermoeid te raken.
Gelukkig kon ik de tempo volhouden en natuurlijk sprinten richting finish :) Superblij met de 1uur tijd en vooral hoe goed en ontspannen
ik gelopen heb.De nasleep van de marathon is zo goed als weg!!!

Netto tijden - 5km = 19.46, 10km = 41.00, 15km = 1.00.13
en hier ook mijn Garmin 3km tijden - 12.10, 13.01, 12.50, 11.33, 10.40(2.72km - goed gesneden door het hele parcours:)

Een aanrader voor volgend jaar - http://www.maastrichtsmooiste.nl/

Groetjes en tot morgen!
Spas
Bijlagen
hoogteprofielMM2011.jpg
Hoogte Profiel 15km
hoogteprofielMM2011.jpg (15.41 KiB) 3649 keer bekeken
SpasG

Re: Maastrichts Mooiste 2011 15km

Berichtdoor Romy » do 16 jun 2011, 21:24

super goed gedaan!!! :D

Liefs Romy