3km baanwedstrijd

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

3km baanwedstrijd

Berichtdoor Marco » vr 07 sep 2012, 10:36

Eindelijk was er weer eens een baanwedstrijd waar ik aan mee kon doen. Door mijn marathonperikelen tijdens het 1e halfjaar van 2012 moest ik de 1e drie baanwedstrijden bij Olympus'70 aan mij voorbij laten gaan.

Gisterenavond stond de 3 km op het programma. Verleden jaar liep ik die qua tijd oké (11.23 min) maar de manier waarop was waardeloos. Nu wilde ik kijken wat mijn lichaam na een periode van trainen weer aan kon. Voor mezelf had ik zoiets van, weggaan op 11.30 min, vlak lopen en dan maar kijken hoe het lichaam erop reageert. Spas was ook aanwezig en hij had ong. 10.45 min opgegeven als streeftijd. Hij bleek daarmee in serie 2 te zitten. Omdat ik niet in serie 1 en 2 was ingedeeld, en omdat serie 3 pas om 20.45 uur zou beginnen, heb ik na wat losgelopen te hebben, me naast de baan gesettled en wat sprintgeweld (100 en 200 mtr series) bekeken.

Net nadat serie 1 van de 3 km was gestart, zag ik iemand van de organisatie een lijst op het prikbord ophangen. Ik dacht, mooi, dat zal de indeling van serie 3 zijn. NOT; er was een wijziging in de indeling van serie 2 en daar zat ik nu opeens in. Oeps :o , waar ik dacht nog ruim 3 kwartier te hebben, moest ik nu in iets meer dan 5 minuten zorgen dat ik klaar was voor de 3 km. Snel naar de overzijde van de baan gerend, wat skipping, trippling en een paar lichte versnellingen en dan moest het maar. Had aan de serie-indeling al gezien dat ik na Spas de veruit langzaamste inschrijftijd had opgegeven, zou dus wel eens een eenzame race kunnen worden (en dat werd het ook). Grootste gevaar voor mij werd nu een te snelle start. Ik startte daarom als laatste, maar mijn benen wilden de 1e 200 mtr de groep nog niet laten weglopen. Innerlijk heb ik mezelf even een klap voor mijn kop gegeven :x , en vanaf dat moment deden mijn benen weer wat ik wilde. Spas liep voor me en liep heel langzaam van me weg. De 1e 400 mtr ging in 90 sec. (tempo 3.45 min/km) en ik bedacht me dat dat wel erg makkelijk rekenen zou zijn. Na 3.45 min/km bij doorkomst van de 1 km, en wederom 3.45 min/km voor km 2, voelde ik wel dat de benen langzaamaan wat vol begonnen te lopen, maar het tempo van 3.45 min/km ging me makkelijk af. Spas liep 100 mtr voor me, en telkens als ik uit de bocht kwam, dook hij weer de volgende bocht in. Bij het ingaan van de laatste ronde heb ik nog even gedacht aan een knallende laatste 400 mtr, maar dat heb ik (nu nog wel) achterwege gelaten. Ik finishte in 11.12 min en Spas klokte een pr van 10.49 min!

We besloten samen om even een paar km uit te lopen, echter na zo'n 18 minuten raakten we de weg een beetje kwijt in de nieuwe wijk tussen centrum Naaldwijk en sportpark de Hoge Bomen. Na wat doodlopende straten en wat off the road-meters, was er gelukkig opeens weer een aha-erlebnis; we wisten weer waar we waren. Nou ja, lekker een flink stukkie uitgelopen, kan geen kwaad toch... ;)

Nu op 20 september kijken of de 5 km ook zo lekker loopt als gisteren!
Marco

Keer terug naar Wedstrijden