Geuzenloop Vlaardingen

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Geuzenloop Vlaardingen

Berichtdoor Rijk » zo 16 sep 2012, 19:29

Zondag 16 september 2012, 8:30 uur werd ik wakker, de planning was dat ik nog een wedstrijd zou lopen voor s Gravenzande, ik had geen ervaring op 10 mijl, en had gekozen voor 15 km in Delft, donderdagavond op de training werd ik min of meer over gehaald de geuzenloop in Vlaardingen te lopen (ook 15 km), ik besloot op het laatste moment toch voor Vlaardingen te kiezen. We waren met vier OphorstRunners Marco, Judith, Carla en ik.
Mijn doel was meer de afstand ontdekken dan een scherpe tijd neer zetten, Judith van de week nog ziek was wilden ook niet te hard weg, we besloten samen op te lopen en kijken hoever we kamen. Om 11:00 klonk het startschot, Judith en ik liepen de eerste 5 km samen met een tussentijd van ongeveer 23.35 min, Judith gaf aan de ze moeite had het tempo te volgen, en dat ik mijn eigen tempo moest gaan lopen.
Na de eerste drankpost ik denk dat dat 5 km was want er stond nergens bordjes langs de kant heb ik het tempo proberen vast te houden en geen verval te hebben, de tweede 5 km liep ik in ongeveer 23.38 min (3 seconde langzamer )
Na de tweede drankpost met nog 5 km voor de boeg heb ik geprobeerd mensen die voor me liepen in te halen, een paar kon ik er nog wel bij halen maar de afstanden bleek groot tussen de groepjes, en kwam ik vaak alleen te lopen, maar de laatste 5 km liep ik in ongeveer 23:12 min.
Mijn eerste eindtijd op een 15 km wedstrijd is nu 1:10:05, ik ben er zelf best tevreden over, en ik weer een ervaring rijker, over twee weken 10 mijl s Gravenzande, ik wet nu hoe het een beetje voelt
Tot later Rijk
:D
Rijk

Re: Geuzenloop Vlaardingen

Berichtdoor Judith » zo 16 sep 2012, 19:47

16 september: de verjaardag van mijn mannetje! Als je Marco laat kiezen tussen een huis vol visite of een wedstrijd lopen op zijn verjaardag, is zijn keuze snel gemaakt ;) . En zodoende reden we rond 10 uur richting Vlaardingen. Daar waren ook Rijk en Carla en met zijn vieren liepen we in.
In het startvak bespraken we de planning. Ik had van de week dat fijne buikvirus te pakken wat in Nederland rondzweeft, maar dacht dat ik wel weer aardig opgeknapt was. Dat mijn PR van 1.08.37 er vandaag niet in zou zitten, wist ik. Dat zou zelfs zonder buikgriep van de week niet zo gauw lukken. Ik hoopte op een tijd rondom de 1.10. Rijk wilde wel met me mee en dat vond ik erg fijn! De eerste 5 km gingen redelijk goed, maar ik merkte dat het me moeite kostte om Rijk bij te houden. Vlak voor het 5-km-punt gaf ik hem dan ook te kennen om maar lekker op zijn eigen tempo verder te gaan. Dat deed hij en eigenlijk was het voor mij vanaf dat punt einde verhaal. Er stonden geen kilometerbordjes, maar dat het tempo eruit was, had ik door. Ik werd alleen maar ingehaald en echt lekker liep ik niet.
Eenmaal bij de finish zag ik een voor mij beschamende tijd van 1.14.22 staan. Dat mijn benen vandaag niet deden wat mijn hoofd wilde, was wel duidelijk!!! Gauw vergeten deze wedstrijd :( !
De pijn werd een klein beetje verzacht door het feit dat ik wel eerste dame in de prestatieloop was :lol: !
Marco en Rijk hadden lekker gelopen. Carla gaf aan ook geen ideale wedstrijd te hebben gelopen, maar werd wel eerste in 58.34!
's Middags nog even Marja aangemoedigd bij de Binnenstadloop in Maassluis. Zij liep naar een mooie tweede plek. En daarna toch nog wat verjaardagsvisite!
Judith

Re: Geuzenloop Vlaardingen

Berichtdoor Marco » zo 16 sep 2012, 20:56

Zoals Judith al schreef, ik ben vandaag toegetreden tot de categorie mannen 45+.......en ik moet zeggen dat voel je direct: ik voelde me vanochtend flink brak, moe en mijn benen leken wel van blubber....... :D Maar ach, zoals zo vaak kan dat opeens allemaal weg zijn, als het startschot geklonken heeft!

Vandaag wilde ik dus te weten komen wat mijn lichaam op een 15 km aan kon. Dit was nog niet het eindstation, dat ligt over 2 weken bij Westlands Mooiste waar ik de hoop heb de 10 EM in 1.08.25 uur (4.15 min/km) of minder te lopen. Ik had met Carla afgesproken dat ik wilde proberen om ong. 4.15 - 4.20 min/km te lopen, moest mezelf in acht nemen om zeker niet te hard te starten, omdat mijn 15 km's de laatste jaren steeds een flinke lijdensweg waren. Een snelle en ontspannen startprocedure en weg gingen we. Ik bleef alleen maar tegen mezelf zeggen, rustig aan, rustig aan...... Ging dit echter niet een beetje erg rustig?!?! Ik zag een aantal bekende ateleten voor me lopen, waarvan ik weet dat die bijv. op een 10 km geen 4.15 min/km halen, maar ze liepen wel voor me uit....hmmmmmm. Ik haalde ze na een paar minuten in, en ze bleken voor de 5 km te gaan. Even later kon ik aansluiten bij een bekende uit Maassluis, Danny Elbers. Hij gaf aan vandaag de 15 km als pittige duurloop te doen (hij loopt normaal 36 minuten op de 10 km). Hij had na 5 minuten echter geen idee hoe hard het ging, hij zei 4.10, 4.15 of 4.20 min/km, geen idee. Op het stuk langs de snelweg haalden we wat atleten bij, die zich met de wind van schuin voor, bij ons aansloten. We probeerden kop over kop te lopen, in waaiervorm, alleen liepen er 2 te linkeballen: ze namen geen kop over, en lieten constant een gat vallen met de loper voor hun. Bij de 1e drankpost (na ong. 21 minuten, afstand 5 km?!?) nam ik een slok water en gooide de rest in mijn gezicht. Na de waterpost waren er van het groepje van 8 nog maar 4 over, waaronder mijn persoontje. Ik merkte echter dat ik even een dipje had, liep een paar minuten aan het elastiek, maar gelukkig wist Danny me weer terug te praten in het midden van het groepje. Op het schelpenpad langs de golfbaan, besloot ik om bij de volgende drankpost even goed te drinken, ik vond het met de wind in de rug erg warm, en zweette dan ook volop.

Bij 40 minuten ben ik even naast Danny gaan lopen, en hem gezegd wat ik van plan was. We wisten nog steeds niet hoe hard we nou eigenlijk liepen, maar ik had het idee dat we goed doorliepen, niet in het rood, maar toch. Bij de drankpost wandelde ik dus even, nam wat sportdrank en wat water, en gooide 1 beker water in mijn gezicht, heerlijk. De 3 anderen waren ruim 100 mtr weg, achterop kwam er nog niemand, ik vervolgde dan ook alleen mijn weg. Ik ben lekker in de berm gaan lopen, door het gras. Ik werd er een paar keer door verkeersregelaars op gewezen, dat het asfalt sneller liep, maar dat geldt vaak niet voor mij. De benen kwamen weer tot leven, het beenritme ging weer omhoog, maar toch had ik het idee dat het een stuk langzamer ging dan toen ik nog met de groep liep. Op het punt waar ik wist dat het nog 2 km was, zag ik 55.20 min op mijn horloge staan. Nog 2x 4.15 min en dan zou ik dicht bij mijn gewenste eindresultaat zitten. Gewoon doorlopen maar en dan zie ik het wel. De finishklok gaf 1.03.51 uur aan. Qua eindtijd ben ik zeer zeker tevreden, vond het wel jammer dat ik wederom na 10 km even pas op de plaats moest maken. Maar aan de andere kant denk ik dat ik de 1e 10 km toch onbewust net even te hard heb gelopen (nogmaals er stonden geen km-bordjes).

Nog 2 weken tot Westlands Mooiste, hopelijk is de temperatuur dan wat lager en kan ik dan wederom in een goed groepje plaatsnemen.
Marco

Keer terug naar Wedstrijden