5km baanwedstrijd

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

5km baanwedstrijd

Berichtdoor Marco » vr 21 sep 2012, 11:34

Gisterenavond stond de laatste baanwedstrijd bij olympus'70 op de planning. Naast wedstrijden over 100 mtr, 400 mtr, 1000 mtr en wat technische nummers was er ook de 5 km, 12.5 rondes over het heerlijk verende tartan!!!

Omdat de benen niet helemaal super voelden, heb ik eerst even 3 rondes heel rustig gedribbeld, zonder resultaat overigens. De paar korte versnellingen die ik daarna deed, maakten me wel blij. Het "zware benengevoel" was verdwenen. Marja was ook op de baan gearriveerd en samen hebben we al blabla'end ook nog 3 rondes gedribbeld. Ik bleek gelukkig (had nog wat meer hangtime nodig) in serie 2 te zitten en Marja in serie 3.

Bij de start gold voor mij maar weer eens 1 ding, en dat was mezelf inhouden en niet na 40 sec. de 200 mtr passeren. Nu waren het 45 sec. en na 400 mtr klokte 92 sec, ideaal dus omdat ik richting 19.20 minuten wilde lopen. Na 400 mtr besloot ik de atleet voor me te passeren en zei tegen hem: "Kop over kop lopen". Door het toch wel weer lastige windje tegen aan de overzijde van de baan, leek het mij een goed plan om kop over kop te gaan lopen. Helaas, 100 mtr nadat ik kop over had genomen, was de atleet achter me al een aantal meters los en ik heb hem niet meer terug gezien. De atleten voor me liepen gewoon te hard en de atleten achter me zaten al te ver achter me, dus was ik evenals bij de 3 km van 2 weken geleden aan mezelf overgeleverd. Km 1 ging in 3.51 min, ademhaling en het lopen an sich gingen erg lekker. Met wind mee rustte ik wat uit, lange pas, ontspanning in de schouders zoeken. Tegenwind was het een kortere pas met een wat hoger ritme. Dat ging erg goed, omdat ik de km's 2 t/m 4 allen in 3.53 min liep. Waar ik vroeger op 5 km's op de baan nog wel eens lelijk kapot ging (niet alleen door in het rood lopen, maar ook door het lopen van 12.5 rondes; 5 km op de weg is nooit een probleem geweest), was het nu voor mezelf een heerlijke 5 km. De laatste km ging in 3.50 min wat mijn eindtijd tot 19.23 min maakte.

Volgende week zaterdag volgt mijn hoofddoel van de maand september, de 10 EM in 's Gravenzande. De 3 km op de baan, de 15 km in Vlaardingen en deze 5 km gingen precies volgens plan. Daarom zie ik de 10 EM met veel vertrouwen tegemoet, doel wordt 1.08.25 uur (is 4.15 min/km).

Marja liep ook een zeer regelmatige race, zag er super ontspannen uit, had wel vanaf meter 1 last van een plakkertje, maar schudde die in de laatste 100 mtr gedecideerd van zich af.
Marco

Keer terug naar Wedstrijden