Westlands Mooiste 10 EM

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Westlands Mooiste 10 EM

Berichtdoor Marlies » za 29 sep 2012, 21:47

Vandaag voor de meesten van de groep de 10 EM in ’s Gravenzande. Voor Marja de 5 km en voor anderen stond aanmoedigen op het schema ;)
Mijn 3e 10 EM stond vandaag op het programma. Had ik er zin in? Mwah, best wel, maakte me niet veel uit. Wel weer zin in een wedstrijdje en anderen te zien.

Eerst de 500m kidsloop met Luuk en achter mij liep René met Noa. Leuk om te zien die kleintjes. Terwijl zij hun ijsje gingen halen en op het springkussen gingen springen, ging ik naar de groep. Eerst een mooie sponsorfoto maken, daarna inlopen.

Samen met m’n oud ploeggenootje (Rotterdam atletiek) Renata naar de start toe. Erg gezellig, lekker kletsend wachtend op het startschot. De 1e kilometer had ik nog zware benen. Niet aan denken dacht ik toen, gewoon lekker gaan lopen. Dat lukte gelukkig, want anders is 16km wel erg ver.
Ik probeerde bij een groepje aan te haken. Dat ging net, het ging hard zat. Toen er op km 7 2 mannen overheen kwamen, viel het groepje uiteen en kwam ik alleen te lopen. Laat dat nou net vlak voor de helft zijn en vandaag dus net voordat de tegenwind begon. Erg jammer. :(

Want wind stond er, pff niet normaal. Vanaf kilometer 9 tot aan de finish hadden we bijna alleen maar tegenwind. Zo en dan gingen die kilometertijden ineens omhoog…
Het was echt vechten tegen de wind, niet m’n sterkste puntje…
Bij km 13 stond Ton in de bocht, dat was leuk, maar eenmaal uit de bocht dacht ik: Bah, alweer tegenwind, die rot wind! (hadden net paar honderd meter zonder tegenwind gehad). :evil:

Op naar het publiek, waaronder René, Luuk en Noa en naar de finish. Yes, ondanks de harde wind, toch een PR: 63’50”. :) Dat was stiekem m’n doel voor vandaag: onder de 64. Dus best tevreden.
Ik werd 2e achter Renata die een minuut sneller was en erg mooi liep.
Vlak achter mij kwam Spas binnen: klasse! Snel daarna volgden alle anderen. Rijk kwam helaas wat kreupel over de finish na een misstap: sterkte Rijk! Mede-ophorstrunners: allemaal gefeliciteerd met jullie goede tijden!! Ik vind dat we best trots op onszelf mogen zijn, want wat een wind. :D

Uitlopen en naar de prijsuitreiking. Erg leuk dat Romy en Rijk nog bleven wachten!
Marlies

Re: Westlands Mooiste 10 EM

Berichtdoor Rijk » zo 30 sep 2012, 15:28

Na een heerlijk weekje Rome, stond zaterdag 29-09-2012 s Gravenzande op het progamma, de laatste wedstrijd van het Ekwadraat circuit.
Nieuwe afstand voor mij, er stond veel wind maar het was gelukkig wel droog, een weekje slenteren is niet echt bevoordelijk voor het gestel.
Even na half drie klonk het startschot, en ging rustig van start, de eerste 5 km ging me redelijk goed af in 21:30, ik kon lekker meelopen in een grote groep,
de volgende 5 km liep ik in 22:15 een klein beetje verval maar ook een stuk waar we veel wind tegen hadden.
Bij de drankpost op 10 km ging het mis, ik verstapten me op een verkeersdrempel, m'n knie blokkerden ik had veel pijn.
Ik besloot het nog even aan te zien of ik verder kon, de eerst 1,5 km tegen wind ging het nog wel en heb nog wat kopwerk gedaan,
daarna vloeide de krachten weg, de laatste 4 km werdt het echt ploeteren.
Uiteindelijk heb ik de 10 EM gelopen in 1:14:10, een beetje teleurgesteld, gezien mijn eerste 10 km, maarja het is zo als het is.
Vandaag gaat het eigenlijk redelijk goed, en gaan werken aan herstel

Groetjes Rijk :(
Rijk

Re: Westlands Mooiste 10 EM

Berichtdoor Marco » di 02 okt 2012, 20:45

Zo, eindelijk even tijd om mijn verslagje van de 10 EM op de site te zetten.

Deze wedstrijd, Westlands Mooiste genoemd, was mijn einddoel voor de maand september. Ik heb een aantal weken lekker kunnen trainen, paar succesvolle testwedstrijden afgewerkt, dus ik was er fysiek en mentaal helemaal klaar voor. Wel had ik 2 dagen voor de wedstrijd uit het niets weer wat last van mijn linkerkuit gekregen, maar na wat korte versnellingen op het schoolplein van het ISW, trok deze pijn zich terug. Na even een blokje om met de overige Ophorstrunners, ben ik om ong. 14.20 uur in het startvak gaan staan, waar het al flink druk was. Het zonnetje scheen onbarmhartig op ons neer, en na een paar minuten kreeg ik het dan ook erg warm :oops: . Na een paar minuten was het zo vol geworden in het startvak, dat je niet meer voor of achteruit kon. :( Ik voelde mijn benen langzaamaan verstijven, waar bleef dat startschot nou, het was al half 3 geweest en ik wilde gaan rennen. Daar was dan eindelijk de verlossende knal, nu even het gedrang van de eerste paar honderd meter winkelstraat overleven en dan op richting Staelduinse bos.

Voor het zover was, voelde je op de Wouterseweg de sterk aanwezige wind, die hier pal tegen stond. Het deelnemersveld was hier al flink uit elkaar getrokken, je zag her en der al wat groepen ontstaan, groepen die je na de 6.5 km heel wat beschutting tegen de wind zouden kunnen geven. Ik liep rond de 1e drankpost bij Max van Dorsten en nog een atleet, ik besloot door mijn droge keel op dat moment om een bekertje aan te pakken en even wat te drinken. Zoals altijd, gaat dit mij rennend erg slecht af en ik moest even wat meters laten naar de 2 eerder genoemde lopers.. :x Ik probeerde weer aan te sluiten, maar bleef eigenlijk hangen op een paar meter. Er werden nog wat losse lopers door eerdergenoemd 2-tal opgeveegd, en waar die lopers wel aanhaakten, lukte het mij niet echt. Bij de 2e drankpost net voor de 6 km, heb ik even een paar seconden gewandeld, goed gedronken en door het goede geval dat dat gaf, kon ik weer tot aan het elastiek van het groepje voor me komen, zo rond km 7. Het elastiek bleek echter slap, want ik kon de echte aansluiting niet maken. De pittige tegenwind maakte het er ook niet makkelijker op; voor je zie de lopers kop over kop elkaar helpen, ik wilde alleen mezelf niet over de kop lopen. Er liep al geruime tijd een groep achter mij, en had ook verwacht dat die groep mij wel op zou rapen, maar ook dat gebeurde niet. Bij de 3e drankpost nog wat langer gedronken, ik zag de achteropkomende groep naderen tot zo'n 50 mtr, maar daar bleef het dan ook bij. Op het 10 km-punt, zag ik dat mijn tempo nog steeds oké was, misschien wel te oké, want ik begon de strijd met de wind toch wel te voelen in de bovenbenen.

Eindelijk na zo'n 10.5 km konden we rechtsaf de polder achter ons laten, eindelijk de wind in de rug. Helaas was dit maar voor korte duur, want na de Haakweg te zijn overgestoken, volgde er wederom een paar honderd meter tegen de wind in. Daar merkte ik voor het eerst dat het tempo serieus begon in te zakken, na het lusje zag ik dat er de groep die al vele km's "jacht" op mij maakte, hun prooi konden gaan ophalen. Eerst was het Cees Wubben en bij 14 km stak Marcel mij voorbij. "Kom op Marco", maar Marco was even aan het herstellen geslagen. Nu proberen aan te haken, zou denk ik de nekslag voor me geweest zijn. Op 15 km zag ik dat er 1.04.33 uur op de klok stond, 100 mtr verder was dat 1.04.59 uur. Met het ingaan van de laatste km had ik dus nog 4.01 minuut over voor de gewenste tijd onder de 1.09 uur, ik moest me nu dus serieus gaan reppen. Dat lukte eigenlijk pas in de laatste paar honderd meter, waar ik mijn eindsprint plaatste. De eindtijd was 1.08.50 uur, missie geslaagd dus, maar ohoh, wat heb ik het zwaar gehad. Ik moest na de finish even een minuutje gaan zitten, daarna herstelde mijn ademhaling zich weer.
Marco

Keer terug naar Wedstrijden