Monikkenloop Schiermonnikoog

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Monikkenloop Schiermonnikoog

Berichtdoor Marco » wo 24 okt 2012, 15:57

De Monnikkenloop op Schiermonnikoog, 10 EM over een schitterend eiland! Ik verwacht eigenlijk wel dat Judith wel vertelt hoe wij eens in de zoveel tijd naar dit mooie eiland gaan, daarom beperk ik mij tot een wedstrijdverslag.

Deze 10 EM is parkoersmatig gezien een zware loop: veel schelpenpad, een stuk strand en er zijn denk ik slechts 4 km vlak van deze 16.1 km. Ik had hier dus volop zin in, omdat ik wel hou van zware omlopen. Echter het flink benauwende weer dat de vrijdag ervoor opeens zijn intrede had gedaan, vond ik maar helemaal niks. Al tijdens het inlopen was ik volop aan het zweten. Judith en ik stonden vooraan in het startvak en over de klinkers werden wij weggeschoten, het dorp uit. Dit keer was echt gefocussed op een goede start, goed in de zin van niet te snel. Maar ja, als je na 3.45 min de 1e km passeer weet ik al weer genoeg. Hoe kan het nou dat ik me keer op keer verkijk op deze 1e km, daar heb ik dan de rest van de wedstrijd last van. Meteen zo hard mogelijk op de rem trappen dus, want de bedoeling was vandaag om zo lang mogelijk 4.15 min/km te lopen. Km 2 ging in 4.07 min en daarna begon het echte werk. De 1e flinke klim diende zich aan, pffffff, die voelde je wel. Daarna via en korte afdaling over een pad met een soort van platte brei van modder en helmgras, snelheid zakte hier flink in. Nu gingen we het strand op, km 3 ging in 4.18 min. Het stuk strand was goed te doen, lekker hard, maar wel veel andere voetstappen, dus goed kijken waar je voeten neerzette. Door de wind in de rug liep het wel lekker, al waren de laatste 500 mtr strand niet meer zo makkelijk (over los zand).

Een van de lastigste km's diende zich nu aan, we moesten nu middels een paar flinke klimmen richting vuurtoren, oei, wat deden de benen pijn. Op 5 km stond neef Arjen van Judith ons op te wachten, even een kort gesprekje en daar gingen ik het duinpad op. Ik begon een beetje een ritme te vinden, een ritme dat lag op ong. 4.20 -4.25 min/km. Het was nog steeds stijgen en dalen over schelpenpaden, 2x keer werd ik ingehaald door een loper, maar aanhaken was geen optie, eigen tempo blijven lopen. Bij de lus die de helft van de wedstrijd aangaf, begon ik steeds lekkerder te lopen. Ik liep nu constant 4.20 min/km en net voordat we het bos weer indoken, haalde ik 1 loper in die direct aangaf dat hij even achter mij wilde schuilen (wind was er daar nauwelijks jammer genoeg, dus.....). We bleven maar klimmen en dalen en opeens zag ik bij km 11 neef Arjen weer staan. Ik vroeg hem nog of er niet ergens een vlak stukje pad had neergelegd kunnen worden, hij lachte alleen maar en schoot wat foto's. Eindelijk kwamen we weer beetje onder de mensen zo rond 11.5 km, veel applaus en we gingen nu beginnen aan de zeer lastige lus rondom de Westerplas. Nog even wat water kunnen tanken, en daar was de 1e van een serie klimmen, het tempo ging nu lelijk onderuit, de bovenbenen protesteerden heftig, de afdalingen konden niet meer gebruikt worden om tempo weer op te krikken. Voordeel was wel dat ik hier tussen het achterveld van de 10 km liep, dus ik had constant richtpuntjes. De laatste lange klim van de Westerplas voerde over klinkertjes, nu liepen we over de dijk richting jachthaven, alwaar er opeens een extra lusje was ingelast. Daar was het heerlijk tegen de frisse wind in lopen en de zoute zeelucht opsnuiven. Het laatste rechte stuk richting finish heb ik nog 1 keer mijn laatste krachten aangesproken om 1 loper die me net had ingehaald, alsnog te achterhalen en om me richting de 1.11.00 uur te slepen.......

Mijn lichaam is deze wedstrijd zwaar over het kookpunt gegaan, allemachtig wat was het warm zeg. Na flink wat vocht gedronken te hebben, kon ik uit gaan zien naar Judith, was benieuwd naar haar tijd en ervaringen. ZIj finishte net boven de 1.20 uur en zei direct dat het niet 16.1 km was maar 16.5 km; dat idee had ik ook al om dat ik na 14 km net boven het uur zat en dacht dat een lage 1.09 uur er nog wel in zat. Het extra lusje dat er opeens bij kwam, was zeker zo'n 400 mtr. Al met al was dit een loodzware 10 EM, wel volop genoten van het parkoers, de vele aanmoedingen en toch ook op veel stukken genoten van de rust van het lopen in de natuur.
Marco

Keer terug naar Wedstrijden