Halve van Monster

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Halve van Monster

Berichtdoor Marco » zo 28 okt 2012, 11:10

Daar was ie gisteren weer, de klassieker de halve van Monster. En zeker gisteren deed deze loop zijn naam eer aan. De laatste jaren was er een zuidwestenwind waardoor je voor de wind richting Kijkduin loopt. En ach, wind tegen op het strand is dan wat minder erg omdat het tempo daar toch vaak zakt. Nu stond er echter een straffe koude noordenwind, waartegen we dus moeten opboksen tot aan Kijkduin.

Voor de wedstrijd heb ik even op het strand van Ter Heijde gekeken hoe de zandkorrels erbij lagen, erg slecht dus. Het water was aan het opkomen en zou juist tijdens de wedstrijd op zijn hoogste punt zijn. Staand in het startvak, groette ik Marcel, Rijk en Richard nog even, en daarna was er het startschot. Eindelijk had ik nu de start waarik zo vaak op hoopte, 4.10 min/km. Ik was al aan het zoeken naar een goed groepje om de ruim 4 km duinpad met tegenwind goed door te komen. Bij de Wielepet zag ik voor mij een groepje met o.a. Elvera de Jong, Monique Leentvaar en Francis Schinkel en nog ong. 5 mannen. Ik ben er rustig naar toe gelopen en heb even achteraan gebungeld. Al snel bleek dat er van samenwerken geen sprake was, balen dus. Ik heb de kop genomen (was flink zwaar) maar toen ik de kop wilde overgeven gaf de loper achter mij niet thuis. Gelukkig was het Francis die de kop overnam na wat nette krachttermen naar enkele mannen had gegooid. Helaas bleef het onrustig in dit groepje, het tempo bleef wel ong. 4.15 min/km maar de samenwerking was waardeloos. Toen we het strand op gingen liepen we met z'n 11'en, maar vanaf dat moment was het ieder voor zich. De plakkers van het duinpad schoten weg, en de dames moesten tot mijn verrassing snel passen. De gang naar de vloedlijn was loodzwaar en lang. Net nadat ik mijn eerste passen langs de vloedlijn had gezet, kreeg ik van schuin achter een zet waardoor ik een stap opzij moest doen...... zo de zee in.... :twisted: Mijn schoenen verdwenen onder water, sopperdesop, dat was nou wel het laatste waar ik rekening mee had gehouden.

Het tempo zakte drastisch, tot soms wel 5-vlak. Op de ong. 9,5 km strand ben ik slechts door een enkeling ingehaald, dus iedereen liep zoveel langzamer dan op de weg. De temperatuur was lekker, zon op kop, en flinke golven op zee. Het was constant zoeken naar een redelijk stukje strand, maar na 9 km werd het strand steeds slechter omdat ook de 10km-lopers al over dit strand waren gegaan. Na 44 minuten passeerde ik de 10 km, ik was op dat moment al overgeschakeld naar op reserve lopen, energie sparen voor de laatste 5 km tegenwind. Na wat geslalom tussen de vele kitesurfers door zag ik bij 13,5 km Carla aan het eind van de zanmotor staan. Mooi, ik gaf aan dat zwaar was maar goed ging en na nog een paar zinnetjes heen en weer, vevolgde ik mijn weg. Net daarvoor had ik mijn 1e loper op het strand ingehaald, niet omdat ik sneller was gaan lopen, maar omdat deze loper aan het instorten was. Voor mij liepen nog enkele lopers waar ik op aan het inlopen was. Het ging langzaam, maar toch geeft je dat een boost. Eenmaal van het strand af bij Vlugtenburg, heb ik even een sportdrankje gedronken. Een enthousiast jongetje vertelde mij dat ik daar de 50ste loper was......... Nog even uit de wind kunnen lopen, maar net voor de 17 km was het linksaf en vol tegen de wind in naar de finish. Met een korte pas en flink wat arminzet begon ik lopers op te rapen, de een na de ander. Het was erop en erover, had geen zin om als windvanger te dienen. Door de omlegging van het parkoers moesten we net voor de 19 km een steile, slecht erbij liggend grasdijk af, gevolgd door een stuk grasland....hoe verzin je het!?!?!?!

Nu was het in rechte lijn naar de finish, waar de klok stopte op 1.37.07 uur (39ste). Een halve minuut sneller dan verleden jaar, maar dit keer was het parkoers door de omlegging 150 mtr langer.
Marco

Keer terug naar Wedstrijden