Halve van Vlaardingen

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Halve van Vlaardingen

Berichtdoor Marco » za 08 dec 2012, 21:44

De halve van Vlaardingen, op papier een leuke wedstrijd en een snel parkoers. Maar nadat gisteren koning winter zijn intrede had gedaan, had ik er een hard hoofd in of deze wedstrijd überhaupt zou doorgaan. Vanochtend gaf de organisatie echter toch groen licht, met dien verstande dat er werd vermeld dat het parkoers op sommige plaatsen niet sneeuw- en/of ijsvrij was.

Een van mijn doelen van het komende jaar was om de halve marathon nog eens een keertje onder de 1.30 uur te lopen. De laatste keer is al weer wat jaartjes geleden. toentertijd liep ik de halve meestal op wedstrijdschoenen (scheelt zo'n 130 gram per schoen met het type schoenen die ik nu al jaren heb). Nadat ik een meniscusoperatie heb ondergaan, ben ik niet meer echt in de buurt geweest van de 90 minutengrens. De laatste tijd merkte ik echter dat mijn lichaam er steeds meer klaar voor was, nu was het naast de wedstrijd ook nog hopen op een beetje acceptabele weersomstandigheden. Aan het weer kon het niet liggen vanmiddag, al was het dan erg koud, het lekkere zonnetje deed wonderen. De start op de baan was oppassen geblazen, er lagen nog flink wat sneeuw en ijsresten op. Voordeel was dan echter wel weer dat ik waarschijnlijk niet zo snel zou starten, dat had ik me sowieso ook dit keer voorgehouden. De 1e km ging in 4.08 min, mooi, ik liep op dat moment al wel soort van alleen, voor me was een groep aan het ontstaan van zo'n 25 lopers, maar dat ging me toch echt te snel. Marcel die de 10 km liep, kwam me na ong. 1300 mtr voorbij, even succes gewenst en ik zag hem in 1 ruk naar de grote lopen en daar nestelde hij zich direct op kop. Even later liet hij ook deze groep achter zich en snelde zo voort naar een mooie 39'er (de precieze tijd weet ik niet).

Al na 3 km begonnen er lopers uit de grote groep voor me, te lossen, wat voor mij tot aan de finish mooie richtpunten opleverde. De een na de ander kon ik zo inhalen. Bij 6 km achterhaalde ik een bekende van av waterweg en met hem ik tot 17 km opgelopen. Het tempo heeft tot 16 km rond de 4.10min/km gelegen. Ik liep echt superlekker, kon via mijn neus ademhalen, had een rustige ademhaling, en mijn benen voelden zeer oké. Wel was het op enkele stroken flink opletten, de opgevroren sneeuw en de soms opgevroren plassen dwong je om het tempo er ietsje uit te halen. Op de ronde zaten diverse kleine klimmetjes en afdalingen, vooral op de afdalingen gaf ik op souplesse wat gas om daarna weer het goede tempo op te pikken. Op 15 km klokte ik 1.02.50 uur, terwijl ik dit jaar op de 15 km nog niet sneller was dan 1.03.50 uur. Ik begon vanaf daar steeds meer te geloven in de 90 minutengrens. Wel liep het tempo na 16 km langzaam terug naar net boven de 4.15 min/km, maar ik voelde nog steeds dat ik het tempo goed aankon. Pas vanaf 19 km voelde ik voor het eerst mijn bovenbenen een beetje stram worden, mijn gezicht probeerde ik al een tijdje langer in de plooi te krijgen :mrgreen: , de kou begon dus toch wat vat op mijn lichaam te krijgen. Bij ong. 19.5 km zag ik opeens Carla op haar racefiets, heerlijk, even tijd voor een praatje, even wat afleiding. Op 1100 mtr ging zij rechtsaf en ik naar links, ik had daar nog 5.15 min om mijn doel te halen. Nu nog even op naar de laatste 300 mtr op de baan; bij het opdraaien van de baan, hoorde ik uit 2 kleine keeltjes: Kom op papa!. Dan probeer je nog 1 keer je laatste beetje energie uit je lichaam te persen, van harte ging het echter niet meer. Ik finishte in 1.29.18 uur, was superblij.

Ik heb snel wat warme kleren aangetrokken, mijn rugzak aan Judith gegeven en op naar de laatste etappe, lopend terug naar huis (ben in training voor de marathon Apeldoorn van begin februari, dus ik moet wat km's maken af en toe ;) ). Het was heerlijk nagenieten in het lekkere zonnetje en al snel kwam Marcel opeens naast mij fietsen. Na ruim een kwartiertje lekker wat praten, ging hij rechtsaf en ik rechtdoor richting huis. Na 7.5 km was ik weer thuis, daarna wachtte de welverdiende warme douche!!!
Marco

Re: Halve van Vlaardingen

Berichtdoor Marlies » zo 09 dec 2012, 15:53

Klasse gelopen Marco en Marcel!! Toppie!
Richard lekker uitrusten, komt t vanzelf weer.
Groetjes
Marlies
Marlies

Keer terug naar Wedstrijden