De Bruggenloop

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

De Bruggenloop

Berichtdoor Judith » zo 09 dec 2012, 22:02

Het werd dit weekend wel eens tijd voor een testwedstrijdje over een wat langere afstand in de aanloop naar de marathon. Het plan was om óf De Halve van Fortuna te lopen óf De Bruggenloop. Stiekem hoopte ik op de laatste, omdat die over het marathonparcours gaat. De startnummers waren echter op en het was afwachten of ik voor het bedrijventeam van Rijk uit mocht komen. Dan moest er wel iemand uitvallen en dat gebeurde! Maandag belde Rijk met de mededeling dat ik mee mocht doen.
De weersvoorspellingen waren niet geweldig en ik werd even bang dat de wedstrijd weer afgelast zou worden (net als twee jaar geleden, toen ik ook een startnummer had). Maar gelukkig was dit dit jaar niet het geval en stond ik vanmiddag om half 2 bij de afrit van de snelweg op Rijk en twee van zijn collega's te wachten om naar Rotterdam te rijden.
We konden naast De Kuip parkeren en gingen richting kleedruimte. Alles was perfect geregeld voor de Businessrun! Ik hees me in een 'pijn-aan-je-ogen-oranje-v/d Windt-shirt' en ging vervolgens met Rijk een stuk inlopen. Jeetje wat een wind! Ik begon een beetje op te zien tegen een aantal bruggen (o.a. de Erasmusbrug, want daar hadden we de wind vol tegen).
Na het inlopen hebben we de trainingspakken uitgedaan. Rijk in korte broek, ik in driekwart. We voelden ons wel bikkels, want er waren verder zeer weinig blote benen te zien...;)!
Toen richting start. Onderweg kwamen we Bas tegen. Hij liep vandaag voor Seb, omdat het parcours deels over het rondje ging, wat hij liep toen Seb in het ziekenhuis lag. Met een foto van Seb op zijn horloge liep Bas deze wedstrijd.
Bas mocht starten in vak A, Rijk in vak B, ik in C. Nadat we afscheid hadden genomen en elkaar succes hadden gewenst klom ik over een hek het startvak in. Toen ik om me heen keek, zag ik allemaal 'startvak B-lopers' staan. Ik besloot te blijven staan, omdat er toch niet gecontroleerd werd. Het startschot was nog 10 minuten verder weg en het was bibberen in het startvak. Een lading ijswater dat uit de lucht kwam, maakte het er niet beter op. Gelukkig had ik zo'n charmante plastic poncho en bleef ik redelijk droog.
Het startschot klonk en ik zag dat ik geen GPS-signaal had. Ik was dus al even over de startstreep toen ik mijn horloge indrukte. Ach, dat horloge was ook niet zo heel belangrijk. Ik wilde vooral lekker genieten! En dat deed ik ook; wat een gave wedstrijd, wat een enthousiast publiek en lekkere muziek!
De eerste paar kilometers was het echt zoeken naar het ritme. Ik stond eigenlijk in het 'verkeerde startvak' en was alleen maar bezig met mensen inhalen. Aan de ene kant werkte dat wel motiverend (ik ging een hoop lopers voorbij), aan de andere kant was het soms vervelend als ik 'klem' zat en er niet langs kon.
De wind viel erg mee. Het voordeel van zo'n massale loop is dat je in een groep loopt en redelijk beschut kunt lopen. Grote mannen genoeg in de buurt...;)! Zelfs de vooraf gevreesde Erasmusbrug viel me erg mee. De Brienenoordbrug was wel even een kuitenbijter en eenmaal beneden kregen we daar vol de wind tegen. Dat maakte dat de laatste kilometers de zwaarste waren.
Ik finishte in 1.11.25. Direct na de finish hoorde ik mijn naam. Daar stonden Bas en Pam. Bas had het ook in de laatste kilometers zwaar gehad, maar had geweldig gelopen: 1.04.59! Rijk had er 1.07.20 over gedaan. Ook super!
Ik was heel tevreden en nog meer toen later bleek dat Rijk en ik de nr. 1 en 2 voor V/d Windt verpakking waren.
Thuis zag ik bovendien dat ik 9e was in mijn categorie (van de 305!).

Als de marathon ook zo gaat over vier maanden, heb ik er nu al zin in!
Judith

Re: De Bruggenloop

Berichtdoor Rijk » ma 10 dec 2012, 22:32

Het begin van mijn verhaal zou het zelfde zijn, het reizen de voorbereiding allemaal samen met Judith gedaan, fijn eindelijk na lange tijd weer even met Bas te hebben gesproken.
Ik stond wel goed in het startvak, Bas kwam ook bij mij staan hij had nog even staan schuilen onder een paraplu. Om 15:30 uur werden we weggeschoten, ondanks dat ik redelijk voorin stond was het toch redelijk druk om weg te komen, zeker de 1e km een hoop mensen moeten inhalen, maar even voor de Erasmusbrug was er voldoende ruimte om mijn eigen race te lopen, mijn tempo zat iets onder de 4:30 p/km, met de gedachte dat we een paar bruggen over moesten, wilden ik niet al te hard weg gaan.
De bruggen op daalde het tempo behoorlijk, ik probeerde het in de afdaling weer in te halen doorkomst op 5km was 22:15 op 10 km 44:47 dus liep wel redelijk constant. De laatste 4 km kregen we behoorlijk last van tegenwind :( wat veel tijd heeft gekost, maar met een eindtijd van 1:07:20 ben ik best tevreden :geek: .
Ik ben 350e van de 6191 en 20e van de 584 in mijn leeftijdscategorie (45M)
Ik vond het een hele leuke wedstrijd, door de stad, veel publiek langs de kant, en gezellige muziek.
Groetjes Rijk :D
Rijk

Re: De Bruggenloop

Berichtdoor marja » wo 12 dec 2012, 16:25

Netjes gelopen allemaal zeg, afgelopen weekend! Top!!!
marja

Keer terug naar Wedstrijden