Oliebollenloop in De Lier

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Oliebollenloop in De Lier

Berichtdoor Judith » za 29 dec 2012, 22:29

Meike en Stijn zijn dit weekend een paar nachtjes aan het logeren bij mijn ouders. Zodoende hadden Marco en ik de hele zaterdag voor onszelf. Over wat we zouden gaan doen, waren we het snel eens: lopen! Marco gaat morgenochtend ook nog crossen in Maassluis en zou mij daarom vandaag hazen in een voor hem 'rustig' tempo.
Na overleg met Carla en wat schuiven in mijn marathonschema, kreeg ik groen licht voor de Oliebollenloop in De Lier.
Ik was wel benieuwd wat ik zou kunnen op een 10 kilometer. De laatste weken heb ik me, met het oog op de marathon, grotendeels gericht op duurlopen. Ik hoopte op een 46-er. Twee weken geleden liep ik bij de Bruggenloop gemiddeld 4.45 per kilometer. Vandaag zou ik dan dus iets harder moeten lopen.
Na het inschrijven zijn Marco en ik gaan inlopen. Het waaide behoorlijk en de wind was aan het draaien, dus het was lastig inschatten waar we mee-, zij- of tegenwind zouden hebben.
Een minuut of 10 voor de start kwam ook Rijk aan lopen. Hij had al aangegeven ook naar De Lier te komen, maar had een drukke ochtend achter de rug en had heel hard moeten trappen naar De Lier. Veel inlopen hoefde hij dus niet meer ;) !
Het aftellen begon en weg waren we. Bij de Bruggenloop was ik erg rustig gestart en heb ik flink kunnen versnellen aan het eind. Dit was dan ook vandaag weer de bedoeling. Omdat deze loop veel minder massaal was dan de Bruggenloop, was het rustig starten veel moeilijker. De eerste km ging in 4.22, de tweede in 4.24. Daarna kregen we een stuk met flinke tegenwind en zakte het tempo iets, maar niet veel. De eerste paar kilometer liep ik vlakbij twee dames. Toen ik hen passeerde, verwachtte ik dat ze zouden blijven volgen, maar dit gebeurde niet. We liepen van ze weg en ik liep vanaf km 2 als tweede dame. De eerste vrouw was te snel voor mij en toen ik na vijf kilometer zag dat ik doorkwam in 22.38, besloot ik me te richten op een 45-er (en een tweede plek).
Ik liep erg lekker en zag dat zowel km 7 als km 8 in 4.40 gingen. De laatste twee kilometers kon ik aanzetten én nog even wat kerels inhalen. Altijd leuk :lol: !
Marco en ik kwamen gelijktijdig over de finish in 45.18 min. Ik was dik tevreden! Vooraf had ik niet durven dromen van een lage 45-er! De duurlopen werpen dus al flink hun vruchten af! En uiteraard speelde mijn knappe haas ook een rol; hij heeft me zoveel mogelijk uit de wind gehouden.
Ik heb heel gelijkmatig gelopen: eerste ronde in 22.38, tweede in 22.40. Vrijwel geen verval dus!
Rijk was ruim twee minuten voor ons gefinisht in een PR van 43.03 min. Uiteraard was ook hij tevreden, maar stiekem baalde hij een klein beetje van de laatste 4 seconde. 42.59 min is toch nét iets leuker. Haha Rijk, misschien had je je aan Carla's advies moeten houden en geen oliebollen vóór de wedstrijd moeten eten ;) !
Al met al een heerlijke middag! Rijk een prachtig PR en ik een tijd die ik niet voor mogelijk had geacht op dit moment! En de afstand klopte trouwens precies volgens mijn horloge!
Judith

Re: Oliebollenloop in De Lier

Berichtdoor Marlies » zo 30 dec 2012, 11:26

Klasse gelopen! Gefeliciteerd!! Goede afsluiting van 2012!!
Marlies

Keer terug naar Wedstrijden