3 km op de baan bij Olympus'70

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

3 km op de baan bij Olympus'70

Berichtdoor Marco » vr 02 sep 2011, 07:56

De 3 km op de baan, wat mij betreft een tussenafstand. Geen afstand waar je zoals op de 1500 mtr pijnlijke verzuurde benen aan overhoudt, maar ook geen afstand waar je tegenop hoeft te zien om dat het slechts 7,5 rondes zijn (het mentale afzien begint pas daarna, richting de 5 km.....).

Het was heerlijk loopweer gisterenavond en ik was er helemaal klaar voor om die 3 km goed te lopen. Om 19 uur van huis vertrokken op mountainbike, rustig gefietst, bij aankomst op de baan heel even km gedribbeld om fietsbenen weer los te maken. Bij terugkeer op de baan zag ik Marlies, die voorstelde om alvast in te gaan lopen omdat het niet zo druk was en wij misschien in serie 2 zouden zitten...... AARRGGHHHH! Ik was er helemaal vanuit gegaan dat ik in serie 3 (of later) moest starten (20.45 uur)(in het voorjaar zat ik in serie 4, nu met iets snellere inschrijftijd, 10.55 minuten, toch zeker niet in serie 2!?!?!?!).

Om 19.45 uur moest de 1e serie starten, alleen wie zat er in?!?! Pas 1 minuut voor de start werd er omgeroepen wie er in zat!!! Na de start van serie 1 direct gevraagd wie er in serie 2 zat....... echter dat was nog niet bekend, dan denk ik, hoe kan dat nou, een paar minuten voor de seriestart. Het werd 20.00 uur: nog steeds niet bekend wie er in serie 2 zit, serie 1 is al een tijdje afgelopen. Marlies en ik hebben eigenlijk nog niet meer gedaan, dan even kort gedribbeld op de baan en 2x even kort aangezet. Dan opeens om 20.05 uur worden de atleten voor serie 2 naar de start geroepen, maar wie zitten er dan in!?!?!?!? Oh ja, de namen volgen, Marlies en ik zitten er in :o . Een aantal lopers geeft direct aan dat het eigenlijk not done is om pas 1 minuut voor de start te horen in welke serie je zit. Ik weet dan al hoe het gaat met mij: km 1 geen probleem, km 2 op karakter goed tempo houden en km 3 verval........... Bewust achteraan de groep gestart, en zie daar, km 1 in 3.37 min, voelde erg makkelijk, ik zat in een erg lekker groepje. Marlies liep vanaf de start zo'n 10 mtr voor dit groepje achter een atleet van ik denk The Hague Roadrunners. Aan het eind van km 2 liepen de benen al wat vol, maar in 3.39 min gelopen, nog steeds op weg naar de zo gewenste tijd onder 11 minuten. Marlies liep nu zo'n 15 mtr voor dit groepje, volgens mij nog steeds achter dezelfde atleet. Maar vanaf de 2 km wordt het erg zwaar, ik probeer zo goed en zo kwaad als mogelijk het tempo vast te houden, na 9.44 minuten gaat de laatste 400 mtr in, 11 minuten ga ik niet meer halen, misschien kan ik met een eindsprint er nog dicht tegenaan lopen, maar verder dan 96sec. over laatste 400 mtr kom ik niet meer, ook geen puf meer voor laatste versnelling, 11.21 min is denk ik mijn eindtijd. Marlies heeft laatste km goed doorgetrokken en finished volgens de speaker in 10.59 minuten.

Na 1 minuut uithijgen, even wat gedronken en daarna samen met Marlies heerlijk 30 minuten al babbelend op tempo uitgelopen, we hadden allebei de 3 km al niet meer.

Daarna lekker naar huis geknald op mountainbike, nog energie genoeg over..;-))
Marco

Re: 3 km op de baan bij Olympus'70

Berichtdoor Marco » vr 02 sep 2011, 10:19

Officiële tijden:
Marlies: 10.59.73 minuten
Marco: 11.21.63 minuten
Marco

Re: 3 km op de baan bij Olympus'70

Berichtdoor Marlies » za 03 sep 2011, 21:56

Tsja, wat zullen we er eens van zeggen...
Verre van ideale warming-up dus. Ineens moesten we starten. Had 4 jaar geleden m'n laatste 3km gelopen. Hoe moest dat ook al weer? Wat kon ik verwachten?
Had nog een beetje de training van dinsdag in m'n benen en dus 'ineens' aan de start.
Opende in 3.35 en finishte in 10.59. Beetje verval zat er dus achteraf wel in. Maar voor m'n gevoel redelijk vlak gelopen. Kon het tempo goed volhouden en begon zelfs mensen in te halen.
Vond het wel kort, dacht na 1,5 ronde al, huh nog maar 6 rondjes, dus maar 2,4km.
Aantal jaren geleden was dat voor mij lang, nu was het eigenlijk best kort omdat ik nu meestal de 10km loop.
Vond het dus moeilijk te bepalen wanneer ik nog een klein tempootje er bij kon doen.
Tsja, de rondjes vlogen eigenlijk wel voorbij, kreeg het niet moeilijk. Zag wel met nog 2 rondjes voor de boeg dat ik wel moest doorlopen voor een tijd onder de 11. Dat is dan ook maar nipt gelukt: 10.59. Had eigenlijk toch wel een seconde of 9 harder in gedachten. Tsja.... :?
Misschien toch maar vaker een 3km op de baan lopen, want ik vond het wel heel erg leuk.
Na finish, meteen kijken waar Marco was gebleven. Gelukkig kwam die al heel snel.
Maar allebei een raar 'onvoorbereid' gevoel aan deze 3km overgehouden. Nou ja, we konden ons er in ieder geval vooraf niet druk over maken :)
Hadden allebei na paar minuten zoiets van: 'eh, ja, wat doen we nu verder nog, hebben nog minder gedaan dan op een training en zijn ook nog niet moe'. Dus nog maar even een duurloopje van een half uur gedaan, hadden we lekker de tijd om bij te kletsen en toch nog wat te trainen ;)
Al met al toch een leuke avond.
Marlies

Keer terug naar Wedstrijden