Ruitenburg Halve

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Ruitenburg Halve

Berichtdoor Judith » zo 19 jan 2014, 20:55

In je eigen stad lopen is altijd een feestje en ik verheugde me daarom al een tijdje op deze wedstrijd!

Vanmorgen hebben we heerlijk rustig aan gedaan; tot 9 uur in bed, op het gemakje ontbeten en gedoucht en om 11.15 uur de kinderen bij mijn schoonouders afgeleverd. Om 11.45 uur waren we in de Wethouder Smithal, waar het al wemelde van de bekenden. Een half uur later gingen we met een stuk of tien OphorstRunners inlopen, allemaal in hetzelfde, felle jasje. Gaaf! We vielen lekker op als groep.

Eenmaal in het startvak dacht ik terug aan vorig jaar. Toen was het Siberisch koud en nu stond ik in een driekwart tight en shirtje. Wat een temperatuursverschil! Vervolgens dacht ik aan mijn 'wedstrijdplan' voor vandaag. Op het schema stond 'knallen!' Maar ja, wat is 'knallen' op dit moment? Me het snot voor mijn ogen gaan lopen óf lekker gaan lopen met het oog op Rotterdam? Ik besloot voor het laatste te gaan: ik sloot me aan bij de 1.45-groep met Jos en Bert als hazen en hield in mijn achterhoofd dat ik eventueel de laatste kilometers kon gaan versnellen.

Het startschot klonk en er was even verwarring over wanneer je nou je horloge in moest drukken. Er lagen wel drie startmatten! We draaiden de Westlandse Weg op en toen was het drie kilometer genieten. Wat een hoop bekenden langs de kant! Mijn schoonouders met Meike en Stijn, mijn ouders, Marco's oudste broer, veel collega's en andere kennissen. Ik bleef zwaaien en roepen. Ongemerkt ga je daardoor toch versnellen en samen met Romy liep ik voor de 1.45-groep uit. Toen ik een kilometer van 4.40 voorbij zag komen, zei ik tegen Romy dat we te hard gingen. Romy had voor de wedstrijd gezegd dat 'ze me toch niet bij zou kunnen houden', maar ging toch op dit tempo verder. Mij leek het me wat teveel van het goede en ik besloot me terug te laten zakken naar de 1.45-groep. We draaiden de Paralelweg op en er kwam een bekende naast me lopen. Hij ging voor de 10 km en na een kort praatje ging hij er vandoor. Daarna kwam ik naast een onbekende meneer te lopen. Al kletsend bleven net voor de groep uitlopen. Bij de 7 km splitste de 10 km en de halve marathon zich. De groep had me bijgehaald en ik liep weer naast Jos en Bert. Het ging allemaal erg makkelijk en we gingen richting Staelduinsche Bos. Ik liep ondertussen tussen Marja en een onbekende meneer en weer ontstond er een gezellig praatje.
Zo waren we voor dat ik het wist bij het bos en gingen we weer richting Maassluis. Bij 17 km ging er een klein groepje versnellen en ik besloot mee te gaan. Ze gingen echter van 4.55 per km naar 4.35 en dat was iets teveel van het goede voor mij. Zo kwam ik toch nog alleen te lopen. De finish kwam in zicht, Rob en Claudia stonden in de laatste bocht en ik zag dat ik ruim onder de 1.44 finishte in 1.43.44.

Het was een feestje vanmiddag. Het ging heel makkelijk, het was heerlijk loopweer en gezellig! Op naar Apeldoorn over twee weken!
Laatst bijgewerkt door Judith op zo 19 jan 2014, 22:57, in totaal 1 keer bewerkt.
Judith

Re: Ruitenburg Halve

Berichtdoor Marco » zo 19 jan 2014, 22:00

Waar het bij Judith dus van een leien dakje ging, duurde dat leien dakje mij ong. 9 km, daarna werd het afzien in het kwadraat :cry:

Lang getwijfeld hoe ik deze wedstrijd moest gaan lopen, vooral qua tijd. Maar gezien de erg prettige loopomstandigheden besloot ik te gaan voor de 1.35 uur-grens. Makkelijk rekenen, 4.30 min/km en dan kom je uit op 1.34.57 uur. Gelijk als verleden jaar richtte ik mij de eerste km's op de 1.30 uur - groep (4.15 min/km), als ik daar in het begin aardig stukje achter bleef lopen, kwam het wel goed met mijn gemiddelde km-tijd (bang als ik ben om te hard te starten. Km 1 ging volgens het km-bordje in 4.10 min :o , en toch liep ik aardig stukje achter de 1.30 uur-groep...... :roll: Hoe kan dat? Simpel, het 1e bordje stond stuk te vroeg (jammer), dit herhaalde zich telkens weer (op de 5 km klokten mijn medelopers net 4800 mtr)(bijna elke km-bordje stond in het begin ong. 40 mtr te vroeg). Ik heb me dus toch na 1 km flink laten afzakken, waardoor ik wel heel even kon high-fiven met Meike en Stijn! Ter hoogte van Excelsior Maassluis voelde ik onder de bal van de linkervoet een blaar ontstaan, hmmmm, daar zat ik niet op te wachten nu, maar ja, niet aan denken en doorlopen. Net voor de 5 km haalde ik Ro bij, na de 21.15km op de 5 km grapte ik nog dat ie voor een 42'er ging vandaag. De "echte" 5 km ging overigens in 22.10 min. Even later voelde ik ook op rechtervoet een blaar ontstaan, ook onder de bal van de voet.

De km's daarna ging lekker, mijn gedachten dwaalden lekker af, het tempo bleef vlak, het groepje van 5 intact. Net voor de 9 km kwam ik Herbert Smit wandelend tegen, die had last van zijn hamstring. Net na de 9 km was het opeens over en uit.......hongerklop! Waar dat vandaan kwam, ik weet het niet, maar prettig voelen doet het niet :x . Langzaamaan kreeg ik warm/koud, mijn hoofd begon te duizelen, de benen voelden slap, de fut was uit het lichaam....... De 10 km ging nog wel in 44.40 min, even gedacht aan terugwandelen naar de sporthal (3 km), toch besloten door te lopen, zo goed en zo kwaad als het nog ging. Toeschouwers vroeg ik of ze wat te eten bij zich hadden, maar tevergeefs, dan maar hopen op de 2e drankpost, banaantje zou ik wel lusten op dat moment. Maar nee, het bleef bij thee en water, wel lekker, maar het vulde mijn maagje niet. Bij net 14 km vloog opeens Rene voorbij, ...., waar kwam hij vandaan, hard ging ie wel zeg. De benen werden slapper en slapper, kreeg het warm en koud tegelijk, wilde niet gaan wandelen, maar het tempo zakte steeds verder weg.......En dan moet je nog die ellenlange Lange Kruisweg lopen. Bij 18 km was het de beurt aan Danny, die liep erg makkelijk, even kort groeten en weg was ie. Iets later, braken mijn beide blaren open, eindelijk de druk weg onder mijn voeten. Bij 19 km eindelijk, iemand had 2 dextrootjes, heerlijk waren die. Matthijs van Boxtel was net bij mij aangesloten en dat gaf me net dat zetje dat ik nodig had. Lekker blabla'end :) over het lopen maakten we samen de laatste 2 km af, 1.40.11 uur klokte ik.

Na de finish direct aan de bouillon, maar ook dat hielp niet echt, het lichaam was nog steeds leeg. In de sporthal kreeg ik eerst van Herbert een mars en een snickers, daarna kreeg ik nog van Marco Zwijnenburg een tas vol lekkers ;) , heerlijk smaakte dat (bedankt Marco!!!). Nog even naar mijn blaren laten kijken, maar ehbo'ers adviseerden om het maar zo te laten, wel goed schoon houden.

Na een lekkere douche en een heerlijke lasagna van Judith voel ik me weer stuk beter gelukkig.
Marco

Keer terug naar Wedstrijden