[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4505: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4507: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4508: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4509: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
Ophorst Runners • Toon onderwerp - Marathon Rotterdam

Marathon Rotterdam

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Marathon Rotterdam

Berichtdoor Judith » zo 13 apr 2014, 22:15

Marathonverslag 2014
Mijn tweede marathon… Als je mij vorig jaar op het 35-kilometerpunt had gevraagd of ik ooit nog een marathon zou gaan lopen, had ik, als ik daar tenminste op dat moment de puf voor had gehad, heel hard ‘NEEEEE, BEN JE HELEMAAL GEK!?’ geroepen.
Maar ja, even later finish je op de Coolsingel in een droomtijd van net onder de vier uur. Je krijgt je medaille en dan barst het echt los: zoveel berichtjes, felicitaties, bloemen. Ik heb wekenlang rondgezweefd, zo trots en blij was ik. Ik krijg nog kippenvel als ik eraan terugdenk.
Dus ja, wat doe je dan? Nog een keer? De inschrijving opende dit jaar op 1 oktober, mijn verjaardag. Een beter cadeautje voor mezelf kon ik eigenlijk niet bedenken, dus ik schreef me direct in.
Op dat moment is 13 april nog een eind weg, maar toch begon ik langzaam mijn duurlopen te verlengen. Net als vorig jaar bijna altijd met Jos, mijn loopmaatje. Maar op sommige zondagen waren er wat meer lopers die om 9 uur meegingen en was de groep wat groter. Gezellig!
Vanaf januari werd het echt serieus; de duurlopen werden langer dan 25 kilometer. Vorig jaar heb ik vrijwel de volledige marathonvoorbereiding in de kou en sneeuw moeten doen, maar deze winter was zacht en dat was stukken fijner om in te trainen.
De voorbereiding ging prima. De test in Apeldoorn (27,5 km) ging zó makkelijk en de 34 kilometerduurloop was één vlakke lijn. Constant hetzelfde tempo gelopen, lekker lopen kletsen en vooral genoten.

De laatste trainingsweken braken aan en Marco werd flink ziek. Een virus op zijn longen. Stijn pikte er wat van mee en dus lagen er thuis twee zieke kerels op de bank en kon mama voor zuster spelen en ondertussen ging het werken, de zwemles, het boodschappen doen, het eten koken etc. gewoon door. En toen werd ik ook ziek. Of ik oververmoeid was of echt ziek, ik weet het niet. In ieder geval stond ik zwetend en met keelpijn aan de start voor de laatste lange duurloop, de 35 kilometer.
Carla had me al gewaarschuwd: ‘Als het niet gaat, stoppen! Anders loop je van alles kapot!’ Bij 18 kilometer voelde ik dat het genoeg was. Dan maar geen 35-er!

De ‘rustweken’ braken aan en dan slaan de zenuwen toe. Vorig jaar ging ik er lekker onbevangen in. Maar dit jaar? Ik heb de marathon zeker drie keer gelopen in mijn dromen. Ook schoot er van alles door mijn hoofd: ‘Zou de man met de hamer er weer staan, bij 34 kilometer? Gaat hij me weer zo hard slaan of slaat hij me dit jaar over?’
Carla greep in door me een lading paaseieren te geven en de opdracht ‘om iedere dag van zo’n eitje te genieten!’
Het bleef kriebelen, maar ik werd wat rustiger. Ik voelde me tenslotte zoveel sterker dan vorig jaar, ik heb geen blessure gehad! Vorig jaar had ik van januari tot april pijn in mijn bekken en heupen. Nu had ik niets!
Bovendien had ik al bewezen dat ik het kon, dus waarom niet nog een keer? Jos zou me net als vorig jaar weer hazen en hij heeft vorig jaar de man met de hamer om en nabij de 36 kilometer weg kunnen jagen. Als het nodig is, doet hij dat vast weer ;-)!

Ook genoot ik weer van alle reacties om me heen, die varieerden van ‘Juf, 42 kilometer? Dat is zeven keer van mijn huis naar school. Hardlopend! Pffff!!’ , ‘Ga je de hele marathon lopen? Wat vréselijk!’ en ‘Waarom ga je dat in godsnaam nog een keer doen? Je hebt toch al bewezen dat je dat kunt?’ tot tientallen kaartjes en berichtjes om me succes te wensen.
Ook gaven heel veel vrienden, bekenden en collega’s aan te komen kijken om me aan te moedigen. Dat was één van de dingen die me er doorheen gesleept heeft vorig jaar. De bekende hoofden in het publiek, je naam die geroepen wordt. Zelfs mijn moeder gaf aan mee te willen! Vorig jaar weigerde ze dat, ze was bang dat ze me zwalkend en schuimbekkend zou zien finishen, maar dit jaar wilde ze de marathon toch wel graag van dichtbij meemaken.

Mijn begeleidingsteam is dit jaar groot! Carla (liep vorig jaar zelf de marathon) en Marco (liep vorig jaar op krukken na een operatie aan zijn knie) gaan mee op de fiets en Jos stapt bij 13 kilometer in om me te begeleiden naar de Coolsingel.
De weersvoorspellingen zijn stukken beter dan vorig jaar. Toen was de dag van de marathon de eerste warme dag, na een eindeloze koude winter. Dat hakte er zo in! Mijn benen begonnen bij 20 kilometer al pijn te doen. Nu is het al een tijdje lente en voorspellen ze juist wat koeler weer op de marathondag.

Op vrijdag heb ik mijn startnummer opgehaald. Ze waren op dat moment bezig met het opbouwen van de tribunes en de start/finish. Er stonden overal al borden en hekken, de vlaggen hingen er al en Rotterdam zinderde! De maag draaide zich al een paar keer om van de zenuwen.

En toen werd het zondag… De wekker stond op 7 uur. Nou, dat was niet nodig! Om 4.27 uur was ik klaarwakker. Ik ben braaf tot 7 uur blijven liggen. Toen ben ik gaan douchen en heb ik een poging tot ontbijten gedaan. Met grote moeite heb ik wat brinta weggewerkt. Gelukkig ging het drinken wel: thee, sinaasappelsap en een liter water.
Nadat we de kinderen bij opa en oma hadden gebracht, zijn we naar het station gefietst. Daar waren Carla en Jos al en nog heel veel bekenden.
Na een gezellige treinreis met nóg meer bekenden, kwamen we aan in Rotterdam. We zijn direct naar de startvakken gelopen. Even die liter water geloosd en mijn trainingsjasje en broek uitgedaan. ‘Afscheid’ genomen van mijn begeleidingsteam en het startvak in.

In het startvak eerst mijn horloge aangezet. Die had grote moeite met het vinden van de GPS. Er stonden nog een paar duizend mensen met zo’n horloge en dat zorgde blijkbaar voor wat storing. Gelukkig lukte het een minuut of tien voor de start toch. Nog een paar laatste slokken drinken, oud shirt wat ik over mijn wedstrijdshirt had uitgetrokken en daar was Lee Towers. Hij was slecht te verstaan, maar iedereen kent de tekst en ‘You’ll never walk alone’ werd meegebruld. Naast me moest een vrouw haar tranen wegslikken. Dat ging me een beetje ver, maar toen het kanon afging en we richting start dribbelden, kreeg ik ook kippenvel. Na een minuut of drie kwam ik over de startstreep. Ondersteund door loeiharde opzwepende muziek liepen we over de Coolsingel. Nog meer kippenvel: wat een mensen! Geweldig! Ik zag Finn op de schouders van Rob boven het publiek uitsteken. Zo leuk!

We liepen richting de Erasmusbrug. Prachtig; een lint van gekleurde lopers loopt voor je (en achter je) omhoog. Toen richting De Kuip. Ondertussen deed mijn horloge raar; mijn gemiddelde snelheid klopte voor geen meter. Gelukkig zag ik wel mijn kilometertijden. Die waren té snel en in gedachte hoorde ik Marco, die sms’jes kreeg met mijn tussentijden, al mopperen.
Ik kreeg Carla en Marco in het oog. Ik bedacht me ineens dat zij bij De Kuip zouden staan. Daar stonden ze dus ook, maar ik had dat ding even over het hoofd gezien…
Ook de volgende vijf kilometer ging te hard, maar het ging zo lekker en ik was totaal niet bezig met lopen. Ik was alleen maar aan het genieten en alles om me heen aan het ‘opslurpen’.
Het was heerlijk loopweer. De eerste drie kilometer liepen we in de zon, daarna kwam er wat bewolking en wind en dat zorgde voor verkoeling. Ik heb wel bewust bij 5 en 10 kilometer water aangepakt bij de verzorgingsposten.

Op 13 kilometer zou de AVW-verzorgingspost staan en zou Jos instappen. Ik zag maar geen AVW-vlaggen en snapte er niets van. Gelukkig zag ik Jos, met Marco en Carla, wel staan. Van Jos kreeg ik mijn eerste gelletje. Bah, smerig! Net of je een enorme hap jam door moet slikken. Toch maar braaf gedaan en weggewerkt met wat water. Ineens hoorde ik mijn naam. Oud-collega Nadine langs de kant! Leuk!
Daar was het 15-kilometerpunt. Weer onder het schema, maar ik voelde me super. Toen kwamen we op het punt waarop ik vorig jaar pijn in mijn bovenbenen kreeg. Nu voelde ik niets!
Weer mijn naam; collega Jeannette! Weer een boost!
Het 20-kilometerpunt kwam voorbij en daar kwam het Halve Marathonbord. Op de helft! En nog steeds onder het schema. Halverwege stonden Marco’s broer Ton en mijn schoonzus Mirjam. Fijn, weer bekende gezichten en aanmoedigingen!
Volgende gelletje weggewerkt. Wederom smerig.
We gingen weer richting centrum en na het 25 kilometerpunt kwam daar voor de tweede keer de Erasmusbrug. Ik dacht dat collega Annemiek onderaan zou staan. Ik kon haar niet vinden in het publiek. Jammer! De brug op en ik hoorde geschreeuw. Het was Annemiek. Ze stond op de brug!
Even later zag ik Finn weer op Rob z’n schouders.

Vervolgens vond een loper achter me het nodig om een opmerking over ‘mijn lekkere billen’ te maken. Hoogst geïrriteerd draaide ik me om en keek in het lachende gezicht van Super Marathon Master en ultraloper Ronald Tertoolen. Nou vooruit, hij mag dat zeggen ;-)!

Vervolgens kwam er een kuitenbijter in de vorm van een tunneltje. Ik gaf bij Jos aan dat ik daar omhoog een stapje terug wilde doen. Op het laagste punt in de tunnel stond een enorme Brassband. Wow! Dat gaf vleugels én piepende oren!
Vervolgens stond daar Annet, daarna Ellen Grimbergen en weer een stukje verder mijn vader en Arnold. Die sprintte mét kunstheup naar mijn moeder, Toni en mijn vriendin Floor met haar dochtertje Kate. Luid gegil en even op de foto.

Het 30-kilometerpunt kwam in zicht. ‘Hier begon de ellende vorig jaar echt’ schoot er door mijn hoofd. Om er vervolgens achteraan te denken ‘Kom op, niet piepen, de ene marathon is de andere niet’. Inmiddels liep ik wel de geplande 5.25/5.30 per kilometer en had ik dus wat verval.

Ondertussen liepen we op het punt waar je de snellere lopers al richting finish ziet gaan aan de andere kant van de weg. Bekend gezicht: Erben Wennemars!

Het Kralingse Bos kwam in zicht. Ik zocht naar mijn schoonzusje Elke en aanhang. Ik zag ze niet. Het bos in. Ik werd moe en ik moest plassen. ‘Dat zou ik dan hier maar doen, hier staan bomen’, zei Jos. Maar ik zag ook enorme brandnetels, dus ik ben even een stukje doorgelopen. Ik had geen zin om de laatste 10 kilometer met brandende billen te moeten doen ;-)! Of zou je daar harder van gaan lopen?

Vervolgens stond daar Gerard de Lange. Fijn, weer een bekend gezicht!
Bij 33 kilometer het laatste gelletje weggewerkt. Daarna kwam daar toch weer de man met de hamer, al had hij dit jaar een wat kleinere versie meegenomen. Mijn doel was dit jaar om te blijven lopen, dus dat schreeuwde ik in mijn hoofd tegen mezelf. Jos kreeg door dat ik het zwaar had. Praten lukte niet meer en ik kreeg ‘de holle blik’ in mijn ogen. Ik kan dat het beste omschrijven als ‘ik kijk wel, maar ik zie niets’.
Daar was het 35 kilometerpunt. Dáár was ik vorig jaar een stuk gaan wandelen. Nu dus niet!!!
Gelukkig daar stonden Carla en Marco weer. Ik hoorde Jos roepen; ‘Ze heeft het zwaar!’ Op dit punt was ik ook niet meer in staat om te lachen, wat me hiervoor nog wel steeds gelukt was. Jos pakte wat dextrootjes aan van Marco en die hielpen wel een beetje.
Ondertussen was ik vreselijk aan het aftellen in mijn hoofd. Wat kunnen kilometers lang zijn! Gelukkig weer bekende gezichten: Burt en Karin, Rob, Claudia en Finn!
We lieten het Kralingse Bos achter ons en gingen de stad weer in. Daar stond Elke met Sam en Suus! Ik heb nooit geweten dat mijn schoonzusje zo kon gillen! Het hielp wel enorm!

Veertig kilometer. De laatste vijf dik boven de 29 minuten. Maar ik voelde me weer wat beter en kon ook weer zien wat er om me heen gebeurde. Ondertussen liep ik op het punt waar ik Erben had zien lopen. En dan zie je dus aan de andere kant van de weg al die lopers die nog om het Kralingse Bos heen moeten en er dus zo’n vijf uur over doen. Pffff! RESPECT!

Weer mijn naam: Joost en Marije. Zo fijn! Richting Blaak; daar stond Ellen Grimbergen weer. ‘Kom op, nog een klein stukje!’
Daar stonden mijn ouders weer met Toni, Arnold, Floor en Kate. De finish kwam in zicht. Eindelijk! Vorig jaar kon ik versnellen, nu niet. Maar dat hoefde ook niet; ik stevende af op een dik PR!
Nog 500 meter, 250, 100, 50… Mijn ontzettend leuke zwager Ton deed mee met de duo-marathon en liep dus ‘maar’ een halve. Hij vond het nodig om mij drie meter voor de finish nog even voorbij te schieten….

Over de laatste mat en horloge uit. 3.52.32! Wow! Echt? Zeven en een halve minuut sneller dan vorig jaar!!!
Op het moment dat je stopt met lopen, slaat alles stijf en is wandelen een drama. Ondersteund door afwisselend Jos en Ton, kwam ik weer een beetje bij.
Daar waren de vrijwilligers met de medailles en, omdat ik vond dat ik die wel verdiend had, heb ik me die maar om laten hangen ;-)!
Jos ging drinken halen en ik zag Carla, met achter haar Marco. Supertrots mijn eindtijd verteld!
Toen moesten we nog uit het finishvak. Daar kwam geen einde aan met mijn stijve pootjes! Op het Hofplein kwamen Marco en Carla naar ons toe. Droge kleren aan en toen zeer tevreden richting Centraal Station en naar Maassluis!

En dan is het voorbij! Raar hoor, je leeft er maanden naartoe en kijkt uit naar het moment dat het achter de rug is! En dan is het ineens zover en zit je op de bank met je medaille om je nek.
Het was een geweldige dag met geweldige mensen om me heen!!!
Jos, Carla en Marco; zonder jullie had ik dit niet kunnen doen!
En ook alle supporters langs de kant; jullie waren top! Mijn excuses als ik iemand vergeten ben!
Ik weet dat ik onderweg nog vele AVW-ers gezien heb: Ron, Herbert, Peter, Carry. Ik weet alleen niet meer precies waar, vandaar dat ik jullie niet genoemd heb in mijn verslag… Ook jullie bedankt voor de support!
Danny, ook jou heb ik twee keer gezien, maar ik weet echt niet meer waar! Zo fijn dat je er was!

rotterdam_marathon_771_20140413_1260785802.jpg
De finish op de Coolsingel!
rotterdam_marathon_771_20140413_1260785802.jpg (95.79 KiB) 4258 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Judith op ma 14 apr 2014, 19:44, in totaal 3 keer bewerkt.
Judith

Re: Marathon Rotterdam

Berichtdoor Eric » ma 14 apr 2014, 08:09

Gefeliciteerd Judith. Netjes gelopen.

En veel gezien onderweg :) Al heb ik Marco ook op diverse plaatsen gezien.

Op naar de Westlandmarathon, of volgend jaar R'dam weer?

Eric
Eric

Re: Marathon Rotterdam

Berichtdoor Marlies » ma 14 apr 2014, 10:00

Wat een fantastisch verslag van deze fantastische prestatie!!!!
Echt super knap, goed, geweldig, top!!!

xxx
Marlies
Marlies

Keer terug naar Wedstrijden