Oaseloop

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Oaseloop

Berichtdoor Marco » zo 27 apr 2014, 21:07

Koningsdag - in Maasland staat dat onder andere voor de Oaseloop. Ik wilde wel weer eens een wedstrijdje over een wat langere afstand lopen en kijken hoe mijn longen/hartslag hierop zouden reageren. Eerst de kidsrun met Stijn en Meike (zij wilde alleen lopen), 1 km lang hand in hand met Stijn, heerlijk. Hij presteerde het om deze km zonder te stoppen en met veel babbels uit te lopen, met zelfs een heuse eindsprint (had ie vantevoren al gezegd tegen me). Direct daarna heb ik een klein kwartiertje ingelopen. Om 13.15 uur klonk het verlossende startschot voor de 10 km, verlossend omdat het zonnetje flink wat warmte genereerde in het toch wel drukke startvak. Via wat slingerdeslang-weggetjes liepen we Maasland uit, tempo lag op 4.15 minuten, dat voelde erg goed. Ik liet me dit keer eens niet verleiden om in het begin, als het deelnemersveld zich aan het vormen is, met een sneller groepje mee te springen. Ook km 2 t/m 5 gingen in hetzelfde tempo, 4.15 min/km, ademhaling en hartslag waren (nog) onder controle. Daarna volgde een stuk met wat wind tegen, de befaamde passage over het vervelend bolle brugje op de Trekkade, het tempo zakte slechts tot 4.20 min/km, wat resulteerde in een blij makende 29.55 min/km na 7 km. Niet veel later vloog mijn hartslag opeens omhoog en dan is er maar een optie, tempo eruit en zorgen dat hartslag weer normale waarden bereikt. Het rare is dat mijn benen wel sneller willen, maar dat dus niet in overeenstemming is met wat mijn hart/longen aankunnen. Gelukkig kon ik de laatste km's af zonder wandelen en finishte ik na net 44 minuten.

Nu weer lekker verder trainen en kijken of ik die laatste 3 km ook vol kan gaan houden.
Marco

Keer terug naar Wedstrijden