DIOS Lenteloop Den Hoorn

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

DIOS Lenteloop Den Hoorn

Berichtdoor Judith » zo 08 jun 2014, 21:37

Wanneer loop je na de marathon je eerste wedstrijd weer? Vorig jaar wilde ik té snel en té veel. Dat resulteerde in een aantal vreselijke wedstrijden met steeds langzamere eindtijden. Pas in september begon ik weer lekker te lopen.

Daarom had ik dit jaar na Rotterdam geen planning. De trainingen gingen lekker en tijdens de Westland Marathon op de fiets, begon het toch wel weer te kriebelen: ik wilde zelf lopen!
De eerst volgende gelegenheid was Den Hoorn en ik gaf bij Carla aan daar te willen lopen. En toen zag ik de temperatuursvoorspellingen: 28 graden... Getver! Daar had ik dus géén zin in en ik vertelde Carla dat ik op de wedstrijddag zelf pas de knoop door zou hakken over wel of niet lopen. Op zaterdagochtend voelde het niet zo warm aan, dus ja, ik ging lopen!
Marco en de kinderen gingen mee en na het inschrijven gingen zij naar de speeltuin en ik ging inlopen met Carla, Christiaan en Sabina. Poeh... het was toch wel warm. Na het inlopen liep het zweet al in straaltjes over mijn gezicht.

In het startvak stond ik naast Sabina. Even bijkletsen en daar was het startsein. De eerste kilometer ging hard: 4.19. We liepen langs een parkje en net als vorig jaar stonden daar schreeuwende pauwen met prachtige staarten. Mooi!
Kilometer twee: 4.31. Vlak voor het drie km-punt begon mijn linkeronderbeen te zeuren. Het was net of er iedere moment kramp in kon schieten. Ik concentreerde me op mijn rechterbeen en na een paar kilometer verdween de pijn. Ik zag dat ik over kilometer drie 4.36 had gedaan, daarna heb ik niet meer gekeken. De temperatuur begon parten te spelen en ik besloot me te richten op uitlopen. Bovendien hoorde ik vanaf de kant: 'Zesde dame!' en ik realiseerde me dat ik podiumkansen had. Carla en Monique Weening liepen voor me, maar zaten niet bij mij in de categorie. Sabina wel en van die andere twee wist ik niet wie het waren. Halverwege stonden Marco en de kinderen me flink aan te moedigen. Fijn! Ook kreeg ik dame nummer vijf in het oog. Ze stortte in! Bij zes kilometer kwam ik naast haar te lopen en ze probeerde me te volgen. Er zaten wat stukjes in het parcours waarin we omhoog moesten lopen en ik merkte dat dat haar enorm veel kracht kostte. Twee keer lukte het haar om bij me te blijven, bij de derde 'heuvel' gaf ze het op en kon ik van haar weglopen. Het gaatje werd steeds groter en we verlieten het groene gedeelte van het parcours en gingen het dorp weer in. Geen fijn stuk om te lopen; veel klinkertjes, bochten. Maar wel heel veel publiek, drankposten en iemand die de tuinslang op de nevelstand had gezet. Heerlijk! Helaas geen tijd om daar te blijven staan.
Waar ik eerst nog hoorde 'kom op, dames!' hoorde ik nu alleen nog 'kom op!' en ik wist dat ik mijn voorsprong vergroot had. De finish kwam in zicht, nog even aanzetten en horloge uit op 46.31. Dat viel niet tegen met deze warmte! Ook bleek ik tweede dame bij de senioren te zijn. Gaaf! Samen met Sabina op het podium! Carla was eerste overall, dus de OphorstRunners waren goed vertegenwoordigd op het podium.
Judith

Keer terug naar Wedstrijden