NK Baan 1500m en 5000m

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

NK Baan 1500m en 5000m

Berichtdoor Marlies » wo 18 jun 2014, 21:47

Waar ik met de 10km op de weg in februari nog net geen master V35 was, ben ik dat nu wel. Dus dacht ik, laat ik eens meedoen met een NK op de baan. Op m’n laatste NK op de baan (bij de senioren) liep ik nog de 400m horden. Dit keer de 1500m en 5000m. Leuk, weer eens wat anders
Zaterdagmiddag een klein beetje nerveus in de auto naar Utrecht. Wel even anders als een NK dan ik gewend was. Minder publiek en minder atleten en minder officieel. Maar toch…
Niet alle vrouwen 35 doen hier natuurlijk aan mee, wel de vrouwen die denken dat ze op het podium kunnen komen. Verschil met de junioren en senioren, daar deed iedereen mee die de limiet gehaald had. Concurrentie was er zeker en ik wilde natuurlijk zo snel mogelijk lopen :!: :!:

Carla was er al toen ik aankwam en beiden hadden we er zin in. :) Van te voren schatte ik mezelf in op een lage 5 min op de 1500 en een lage 18 min op de 5km.
Zaterdag dus alleen de 1500. Mooi rondje in het bos rondom de baan ingelopen. Lekker. Versnellingen op de baan en… spikes aan! Voor het eerst in 7 jaar weer een wedstrijd op spikes!
Waarom? Geen idee, ik had er zin in, wilde gaan voor een snelle tijd en niet gaan boemelen.
Beetje zenuwachtig werd ik wel, ik had er echt zin in.
Carla liep in de eerste serie bij de ‘oudere’ masters. Dat zag er makkelijk uit, solide op kop, eigenlijk zonder noemenswaardige concurrentie naar goud. Klasse apart, gaaf.
Toen mocht ik. Carla zou tijden doorgeven. Ondanks dat ik nooit op de baan loop, had ik toch iets in m’n hoofd. Rondjes 80 zou precies op 5 rond uitkomen. Maar ik zou wel zien, zeker niet knokken om een bepaalde rondetijd te halen. En, dacht ik, liefst achter anderen aan. :)
De start. Goed weg, mooie positie, schuin achter dame (V35 ook) die kop nam. Maar na 300m keek ze achterom en zakte tempo. Daar had ik geen zin in, niemand kwam, dus ging ik zelf maar. :( Verstandig? Ach, wel als ik nog enigszins goede tijd wilde lopen. Jammer was dat ik precies meteen tegenwind had. Maar ik liep echt ontspannen en makkelijk. Ik kon eigenlijk makkelijk in m’n eentje de rondetijden op 81 houden (ik dacht dat Carla dat riep?).
Op naar de bel en bam daar kwamen drie dames over me heen (2x V40 en 1x V35), knoerthard. :cry: Dat kon ik dus niet, die tempohardheid op die snelheid, die heb ik niet. Ik kon wel doortrekken, maar niet zo snel als zij. Helaas. Maar ik was zeer tevreden met m’n race en met m’n tijd: 5.02.30 en 2e V35. Zilver op een NK dus! :D :!:
Naar huis, nachtje slapen, lange dag met de kinderen voordat ik om 15uur in de auto stapte. Eerst kijken naar de huldiging van de master van 2013: Carla! Top. :!:
Daarna weer gezellig samen inlopen, ik was nog minder zenuwachtig dan gisteren. Ik zou wel zien. Enige dat ik hoopte was dat ik niet op kop hoefde te lopen. Alle masters in één serie. Lekker voortvarend ging ik van start….zelfde opening als gisteren op de 1500m… 40 sec.
En… al direct vanaf de start op kop. :twisted:
Dat was dus wat ik niet wilde. Van te voren een paar dames gesproken, als de race zou lopen dat het kon, zouden we elkaar helpen. Na 3,5 ronde werd de kop inderdaad overgenomen dor Lia (V40). :) Lekker, kon het tempo mooi hoog blijven dacht ik. Na 2 rondjes vond zij het welletjes en minderde veel vaart, ik liep op dat moment als derde. Meest logisch was dus dat de dame (V40) die 2e liep kop over zou nemen…Nou niet dus, die weigerde, net zoals ze al eerder weigerde om van mij kop over te nemen.
Daar had ik geen zin in, ik wilde een goede tijd lopen, dus daar ging ik weer. Weer op kop. :twisted:
Oef weer die wind tegen elke ronde. :evil: Waarom neemt ze niet over dacht ik, ze trapte steeds op m’n hakken, ik wilde dat ze kop overnam, maar als ik naar baan 2 ging… deed zij dat ook. Er zat niets anders op dan zelf door te lopen. Ik wilde gewoon een goede tijd lopen. :D Geen idee welke rondetijden ik liep. Ook kilometertijden weet ik niet, volgens mij heb ik iets gehoord van 3.35-7.11-10.55?. Ik liep echt heel erg ontspannen, tempo bleef voor m’n gevoel best vlak en iedereen bleef achter me. Ik hoorde de trainer van nr 2 roepen: blijf er maar achter, wacht maar, grrrrrr… Maar ik hoorde ook steeds meer onbekende mensen langs de kant mij aanmoedigen, gaaf!Tot de laatste 100m dus, toen kwam ze er hard over heen. En werd ik dus 2e overall, 1e V35.
In een heel mooie tijd vind ik zelf: 18.15.37. Goud! :D :)
Na de finish zowel van atleten als trainers als publiek veel complimenten voor m’n gedurfde en sterke lopen. Dat is best gaaf. :oops:
Ik was echt pissig dat ik vrijwel hele race op kop moest lopen, maar heel erg blij met m’n tijd en hoe ik m’n race gelopen heb. Ik liep heel heel erg lekker dik weekend, heel ontspannen en makkelijk, geen verzuring, geen moeilijke momenten tijdens de race, het ging (bijna vanzelf). :lol:
Carla won achter mij ook een mooie gouden plak.
Dat hadden we mooi gedaan als Ophorstrunners in rode olympus70 tenue.
Uitlopen, het podium op en als afsluiting een hapje eten met Carla en Co. ;) Super gezellig!
Het was een topweekend. Ik heb echt genoten, ja, nog lang genoten…. ’s Nachts in bed kon ik niet slapen, ik stuiterde nog, ik was nog helemaal vol van het weekend, zo gaaf. :D :) :lol: :!:
Volgend jaar weer!
En dan met nog meer ophorstrunners aan de start?!
Marlies

Keer terug naar Wedstrijden