Devil's trail Utrechtse heuvelrug

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Devil's trail Utrechtse heuvelrug

Berichtdoor Marco » di 30 sep 2014, 10:17

Al sinds begin mei stond zondag 28 september op mijn denkbeeldige kalender; dan zou ik de 26.6 km van Devil’s trail :evil: Utrechtse heuvelrug lopen. Toen ging het lopen al best weer aardig na een zeer moeizaam verlopen voorjaar. Echter na 2 valpartijen kort na elkaar, en een herstel daarvan van bijna 8 weken, was het opeens al juli geworden. Het hardlopen had op dat moment nog weinig om het lijf, mijn rechterbovenbeen en – knie leken compleet op slot te zitten. Op vakantie in Frankrijk heb ik gelukkig heerlijk in de heuvels kunnen rennen, nog niet echt duurlopen, maar het begin was er weer.

Na de vakantie restten mij nog 10 weken tot aan de trail. Helaas gooide ook nu weer mijn gezondheid roet in mijn voorbereiding :( . Een langdurige verkoudheid/voorhoofdsholte-ontsteking zorgde ervoor dat het trainen erg moeizaam verliep. Verleden week zaterdag liep ik mijn “oefentrail” van 2 uur. Nu mijn lichaam dat weer aan kon, moest de trail toch ook wel kunnen.

We (Jos en Wernher van AVW) waren al vroeg in Doorn en waren meteen enthousiast over de schitterende bosrijke omgeving :) . Na een fotomomentje met Monique en Carla erbij, drentelden we langzaamaan naar de start. Aan de ene kant ontspannen, maar aan de andere kant toch ook ietwat gespannen voor het onzekere wat mij te wachten stond, wachten we op het startschot. We mochten meteen een zanderig pad beklimmen en daar merkte je al dat de vele bladeren die op de grond lagen, de vele boomwortels bedekten die zeer talrijk aanwezig waren (en waar menigeen over gestruikeld is :o ). Ik heb eigenlijk de hele trail geprobeerd mijn zicht op de grond zo overzichtelijk te houden door constant een paar meter afstand tot mijn voorganger te houden. Ik had al snel een groepje gevonden, waarin ik me “thuis” voelde; er werd lekker gepraat ;) en het tempo was dermate dat ik het idee had, dit kan ik nog wel een tijdje volhouden.

Na 30 minuten stond onze groep echter opeens stil :o . Er kwam een flinke groep lopers (waaornder Carla) onze looprichting op, zij waren een flink stuk verkeerd gelopen. Er was even wat discussie, sommigen ging direct helemaal terug op zoek naar het juiste pad, andere twijfelden over waarheen te gaan. Uit het niets stond er opeens een “bosbewoonster” naast ons die ong. wist waar we naar toe moesten. Iedereen stoof weg, sommigen naar links en anderen naar rechts. Carla was ik direct al weer kwijt, ik was zoekende naar mijn groepje…… Door de bomen heen zag ik na een tijdje veel andere lopers, waaronder Jos. De geelzwarte parkoerslinten werden ook weer ontdekt :P , zodat we eindelijk weer de juiste weg konden volgen. Opeens hoorde ik achter mij mijn naam roepen, daar kwam Carla, waarvan ik dacht dat ze alweer voor me zat, maar ik denk dat zij nog wat extra meters heeft gemaakt. Even groeten en weg was ze alweer…;-)). Het lopen was wat lastiger geworden omdat we op de smalle bospaden heel wat lopers die dus wel het juiste parkoers gevolgd waren aan het inhalen waren. Nou was het op het bospad zelf al uitkijken geblazen, daarnaast was het lopen helmaal een risicovolle onderneming. Uit het niets doemde er een soort van steile trap op; deze bestond uit tredes van boomwortels. Helaas gingen er direct veel lopers wandelend naar boven :( , voor mij zat er dus ook niks anders op dan achter aan te sluiten….

De eerste bevoorradingspost volgde niet veel later. Een bekertje sportdrank, een bekertje water, en 2 halve bananen: dat moest ervoor zorgen dat ik de 10 km naar de volgende bevoorrading kon overbruggen. In de drukte bij de drankpost ontwaarde ik ook 2 lopers van het eerste groepje waar ik de trail mee was begonnen, mooi, kon ik me daar weer bij aansluiten. Het parkoers werd nu steeds meer slingerdeslang en erg smal, goed blijven opletten waar je loopt dus. Ondertussen kwamen er ook steeds meer stukken waar we uit het bos liepen en daar merkte je de warmte van de zon. Dan was je dus weer blij als we de betrekkelijke koelte van het bos weer konden opzoeken. Na ong. 80 minuten begon ik beetje te twijfelen over het tempo, ging het toch stiekem niet te hard?!? Echter, achter mij gaapte er een groot gat, dus de groep laten gaan vond ik niet zo’n goed idee, dan moest ik dadelijk in mijn eentje voor spoorzoeker gaan spelen.

De tweede bevoorradingspost kwam als geroepen; ik had het flink warm en drinken was dus meer dan welkom. Hier ook nog 2 heerlijke appelkoeken naar binnen gewerkt, voelde goed. We waren net weer op pad toen de voor mij ong. 2 moeilijkste km’s volgden :oops: : over de heide in de volle zon en door erg los zand, het tempo zakte voor mijn gevoel heel erg in. Maar voor mezelf had ik al uitgemaakt dat proberen het tempo op peil te houden voor mij geen zin had, dat lopen in los zand is gewoon niet helemaal mijn ding, ook al heb ik er niet echt een hekel aan, het moet gewoon een tandje langzamer.

Eenmaal weer het bos in, kwamen we op een heel lang en langzaam golvend bospad. Het pad leek wel oneindig. Uit de verte kwamen jammergenoeg nu ook weer een aantal lopers terug, ze waren ervan overtuigd dat ze fout zaten op het parkoers… :o . We zijn dus ook omgekeerd en inderdaad zagen we een stuk terug sommige lopers een afslag nemen. Ook nu zag ik Jos in de verte weer lopen, ik ging zo’n 100 mtr voor hem linksaf. De laatste km’s die aangekondigd waren als zijnde erg zwaar, bleken achteraf erg mee te vallen :P . Oké, er werd wel geklommen, maar meer dan vals plat zou ik het niet willen noemen. Na weer eens een scherpe bocht zag ik Carla opeens zitten; haar aanmoediging en het zicht op de finish waren meer dan welkom. De laatste afdaling ging dan ook nog even lekker hard: de klok stopte na 2.23.23 uur (en voor mij ruim 28.3 km). Jos volgde op 20 secondes en beiden wilden we eigenlijk wel wat drinken en een een lekkere douche. De koude cola was een genot en ook de douches waren gewoon nog warm (al had ik nu een wat koelere douche ook niet erg gevonden).

Resumé: een schitterende trail door een heerlijk gebied, de Utrechtse heuvelrug.
Marco

Keer terug naar Wedstrijden