Re: Oaseloop Maasland

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Berichtdoor Marco » zo 01 mei 2011, 10:05

Ik begin hier even een nieuw onderwerp, elke wedstrijd een nieuw onderwerp?!?

Mijn bedoeling was om de 6 km in Maasland te lopen. Echter na 15 minuten lekker inlopen met Marcel en Richard voelden de benen loom aan en besloot ik bij de wedstrijdorganisatie door te geven dat ik alsnog voor de 10 km ging (is toch niet helemaal goed gekomen want zie net dat ik met 43.55 min als bijna rode lantaarndrager bij de 6 km ben geëindigd..... ;) )

Al snel na de start vond ik een lekker ritme, de benen deden het weer, al was er bij de splitsing van de 6 en de 10 km nog even de twijfel of ik toch niet voor de korte afstand moest gaan. Het werd dus de 10 km en op het slingerdeslanggravelpaadje richting de 1 km bevond ik mij aan het eind van een flinke sliert lopers. Na 3.58 min bereikte ik km 1, het voelde makkelijk en ik wilde deze sliert niet loslaten om dat al snel het open stuk met wind op kop zou volgen. De sliert werd een compact groepje van 6 lopers, echter het voordeel dat ik hoopte te halen uit het lopen met dit groepje was minimaal omdat ik toch wel een kop boven de rest uitstak qua lengte en ik aldus de volle wind in mijn gezicht voelde.

Km 2 ging in 4.08 min en dat vond ik niet erg, de wind was sterker dan ik verwachtte. Tot mijn schrik zag ik na 3 km 11.58 min op mijn klok staan en omdat ik 2 gps-meters hoorde piepen zal de afstand geklopt hebben, maar 3.52 min over km 3 was veels te snel op dit moment in de race. Ik besloot dus om direct de rem hard in te trappen en op eigen tempo mijn weg te vervolgen, wetende dat ik dan maar het zwaarste stuk tegenwind in de Duifpolder alleen zou moeten doen. Hadden we met de tegenwind nog een beetje verkoeling, na het keerpunt liep je meteen een oven in, wind in de rug en zon op kop...... :oops: Ik besloot daar dan ook om over te schakelen op duurlooptempo, de benen liepen vol in forceren had ik geen zin. Marcel kwam mij met soepele tred na ong. 5.5 km voorbij en ik denk dat hij een van de weinige lopers was die vandaag nauwelijks verval had in het 2e deel van de wedstrijd. Waar hij zijn drinkbeker miste, besloot ik om eens goed de tijd te nemen voor het laven van mijn dorst: een beker geheel naar binnen en de ander over hoofd en benen. De Trekkade liep ontspannen en zowaar voelde ik mijn a 8 km weer wat fitter en kon ik met 2 nog wat snellere km's eindigen.

Richard: onder deze omstandigheden zo dicht tegen je pr aanlopen, klasse!

Na nog een kleine 15 minuten uitlopen was het genoeg voor deze editie van de altijd gezellige Oaseloop.

Tot op de baan bij Olympus'70 op 12 mei!
Laatst bijgewerkt door Marco op zo 01 mei 2011, 12:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Marco

Berichtdoor Judith » zo 01 mei 2011, 11:18

Na maanden van blessureleed bij Marco en dus verplicht langs de kant staan bij wedstrijden, was het vandaag mijn beurt om tussen de supporters plaats te nemen. Mijn linkerknie is na De Halve van Naaldwijk en Dwars door Dordt wat onwillig. De fysio denkt aan een beginnende ontsteking en raadde me aan drie weken rustig aan te doen. Er zitten er inmiddels twee op en ik merk duidelijk vooruitgang. De duurloopjes worden steeds langer, gaan sneller en zijn pijnloos!
Maar vandaag dus nog geen wedstrijd voor mij. Zodoende stapte ik om half één met mijn twee in oranje gehulde kindertjes op de fiets richting Maasland. Onderweg nog even geoefend: 'Kom op, papa!', 'Hup, Richard!', 'Kom op, Marcel!' Stijn had zijn eigen variatie erop, aangezien de R nog wat lastig is om uit te spreken: 'Hup Ma-cel!', 'Kom op, Jichard!'
Ik merkte onderweg al dat het geen gemakkelijk wedstrijdje zou worden. Het was heet en het waaide flink. Ik zweette me kapot met 40 kilo extra aan kinderen op de fiets.
In Maasland was het druk. Nadat we de aanwezige OphorstRunners begroet hadden, zijn we aan de overkant van de vliet gaan staan, in de hoop wat meer zicht te hebben op de start. We hadden inmiddels een aardig groepje supporters: Marco's ouders waren gearriveerd en drie knullen uit mijn klas kwamen ook een kijkje nemen. Toch leuk; als je 16 bent, samen met je 'juf' naar een wedstrijdje kijken!
Toen de lopers uit het zicht waren zijn we richting springkussen en grabbelton gegaan en na een klein half uurtje zijn we weer langs het parcours gaan staan. Aan de hoofden van de atleten zag ik al dat het inderdaad niet erg gemakkelijk ging. Marcel finishte als eerste OphorstRunner. Het duurde voor mijn gevoel lang voor Marco arriveerde. Hij had vooraf wel gezegd dat hij rustig aan zou doen, maar dat ken ik inmiddels; Marco en rustig-aan-doen...
Gelukkig kwam hij niet lang daarna toch in zicht en finisthe rond de 44 minuten, om een paar minuten later gevolgd te worden door Richard.
Daarna nog even nagekletst in het zonnige en gezellige Maasland. Om drie uur fietsten we met zijn vieren weer richting huis.
Een leuke middag, maar stiekem had ik het nog leuker gevonden als ik zelf had kunnen lopen..;)!

Tot 12 mei, op de baan bij Olympus!
Judith

Berichtdoor marja » ma 02 mei 2011, 20:03

Veel plezier Marco en Judith! Geniet ervan!
En rust goed uit Judith, zodat je weer snel lekker kan knallen!

Marja
marja

Keer terug naar Wedstrijden