2015-02-08 NK 10km op de weg in Schoorl

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

2015-02-08 NK 10km op de weg in Schoorl

Berichtdoor Marlies » wo 11 feb 2015, 12:44

Vandaag was het dan zover: het Nederlands Kampioenschap 10km op de weg in Schoorl. Vorig jaar was ik nog een paar weken te jong om mee te mogen doen bij de Masters. Dit jaar mocht ik strijden bij de vrouwen van 35-40 jaar. Al ruim een jaar is dit toch wel een doel geweest: op het podium komen bij het NK 10km op de weg. :D
Vandaag moest dat dan gaan gebeuren…..

Van te voren had ik de startlijst bekeken en gezien dat er een heel snelle dame is (Ingrid), zij loopt 35. Daarnaast waren er twee dames die in december nog een lage 37-er hadden gelopen. Oei, die heb ik in augustus voor het laatst gelopen. :oops: Ik stond dus als 4e geplaatst en wist dat ik heel goed zou moeten lopen om op het podium te komen. Daar rekende ik dus niet op, maar…. Dat was wel m’n doel. Ik wilde er wel echt voor gaan en proberen om wel op dat podium te komen. :evil:

Ik wist dat het altijd druk is bij de start, dus wilde vroeg in het startvak aanwezig zijn. 20minuten van te voren was ik daar. Vroeg? Nou nee dus, het was er echt al druk. Gelukkig kon ik nog wel vooraan aansluiten en had ik een gezellig plekje naast Fa en Arthur.
Eerst gingen de mannen senioren van start, toen de dames senioren en A junioren meisjes en jongens en weer 3 minuten later mochten wij, alle masters mannen en vrouwen, weg.

Pang! Even dringen, maar na paar honderd meter kon ik normaal lopen. Ik was goed weg en dacht nog: huh, Ingrid loopt ook niet zo hard…. :roll:
Na 1km kwamen twee dames 40 me voorbij en m’n concurrente Chanmari. Handig, ik kende haar niet, maar kon het zien aan het startnummer. Ik probeerde mee te gaan, dat lukte redelijk. De pittige beklimming van de grootste heuvel (leek wel een berg) in het parcours, 35m hoogteverschil binnen deze kilometer. Dat is best veel….
Lekker hoor als je dan boven komt: pats-pats-bovenbenen vol. :twisted:

Eenmaal boven moesten we een extra lusje om een vennetje maken, veel bochten en ik verloor de aansluiting met de twee vrouwen 40 en Chanmari. M’n bovenbenen waren al goed volgelopen.
Kwam ik alleen te lopen, en ja hoor, we draaiden meteen het onverharde pad op op een open stuk duin. Op een ondergrond van hard zand met kiezels en wat plasjes water en tegen de wind in had ik het zwaar. M’n benen voelden verzuurd. :cry:
Ik dacht nog: “oei, straks komt er nog een dame 35 voorbij en loop ik 4e. Dat zal me toch niet gebeuren.” :x Het groepje van 3 dames liep voor me, maar Chanmari moest lossen.

Mijn doorkomst op 5km was 18’29”. Zie ik nu op m’n Garmin, ik heb onderweg nauwelijks op m’n horloge gekeken en me al helemaal niet gerealiseerd hoe hard (of langzaam) ik liep.
Het was het lange pad (van 5 km punt tot 8 km punt) van kiezel en zand tegen de wind in. Hier kwam ik toch weer dichter bij Chanmari. We liepen naast, achter en voor elkaar. Wilden allebei tempo hoog houden en namen steeds van elkaar over, tot ik op ca 7km-punt erover ging en los liep. :)
Yes, nu liep ik dus 2e. Benen voelden nog steeds zwaar. Tempo van deze 7e en 8e km was, zo zie ik nu pas op m’n Garmin, lag stuk lager, te laag zie ik achteraf. :cry: Toch liep ik hier los.

We draaiden van het zandpad af het bos in. Nog 4 pittige kleine heuveltjes, dat leken wel bergen…. :twisted:
Ik dacht volgens mij maar één ding: tempo hoog houden, doorgaan, niet achterom kijken (deed ik ook niet), doorlopen.
Best lang duren die laatste kilometers dan.... Maar ik had m'n verstand op 'doorlopen' gezet en dacht nergens over na. :)
Gelukkig laatste bochten kwamen in zicht, laatste meters en…2e!!!
Yes! Zilveren medaille! M’n tijd 37.56. Echt super, gaaf, geweldig, blij. :D :) :!: :lol:

Pas op de finish zag ik dat Chanmari slechts 7 seconden achter me zat (en nummer vier daar weer zo kort achter). Dat wist ik niet. Ach, maakt niet uit, tijd was ook niet snel, parcours was ook niet snel, ik was ook niet iets te hard van start gegaan…. :|

Uitlopen en naar de prijsuitreiking. Gaaf hoor, op het erepodium van het NK kreeg ik een mooie zilveren medaille omgangen en een bos bloemen. Samen met alle prijswinnaars op het podium luisteren naar het Wilhelmus. Kicke. Super gaaf! Super blij! :) :D
Nog een rondje uitlopen en beginnen aan de lange reis naar huis. Op naar volgend jaar, dan is het NK op de weg weer hier.
Marlies

Keer terug naar Wedstrijden