[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4505: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4507: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4508: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4509: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
Ophorst Runners • Toon onderwerp - Marathon van Rotterdam 2015

Marathon van Rotterdam 2015

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Marathon van Rotterdam 2015

Berichtdoor Judith » ma 13 apr 2015, 14:29

Toen ik vorig jaar april finishte op de Coolsingel in een, voor mij, droomtijd (3.52.32), was er geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om dit jaar niet te starten. Ik zou me inschrijven op de eerste dag dat de inschrijving opende en er weer vol voor gaan.

Maar het loopt niet altijd zoals je denkt dat het zal gaan... Na de zomervakantie in Frankrijk, kwam ik in augustus snipverkouden thuis. De verkoudheid werd alleen maar erger en na een aantal weken hoestte ik nog zo hard dat ik een spier scheurde tussen mijn ribben. Wat een ‘lol’ heb ik daarvan gehad…. Van Carla mocht ik me pas inschrijven als ik weer pijnloos kon lopen en zo verstreek de eerste inschrijftermijn. Half november ging het eindelijk beter. Ik besloot mezelf te testen tijdens de trail van Oostvoorne. De afstand was ‘maar’ 21 km, maar rond het 17 km-punt kreeg ik Kralingse Bos-visioenen (het 35 km-punt in de marathon). Verschrikkelijk, wat heb ik daar afgezien. Ik heb de laatste kilometers alleen maar kunnen denken dat ik nooit, maar dan ook nooit meer, meer dan vijftien kilometer wilde lopen. ‘Zoek het maar uit met die marathon!’, heb ik weken gedacht.

Ondertussen werden mijn duurlopen toch wel weer stiekem langer. Begin januari liep ik twee uur achter elkaar en toen was daar de Halve Marathon van Maassluis. Wat een feestje was dat! Ik liep daar met de figuurlijke twee vingers in mijn neus en heb alleen maar genoten. Nog diezelfde avond heb ik me ingeschreven voor Rotterdam en begon de echte voorbereiding. Net als de voorgaande jaren vrijwel iedere zondagochtend samen met Jos, maar ook regelmatig met een groter groepje. Ik heb genoten van een 26 km-duurloop met Frank door het Westland en ook de 33-er in Brielle met Eric, Frank en Rik was geweldig.

Een week of vier voor de marathon probeerde een fijne oorontsteking nog wat roet in het eten te gooien. Mijn laatste lange duurloop ging hierdoor niet door en ik heb lange tijd niet kunnen horen met mijn rechteroor, maar gelukkig heb je je oren niet heel hard nodig tijdens het lopen en kon ik na een aantal dagen gedwongen rust de draad weer oppakken.

Mijn collega’s op school zullen ongetwijfeld horendol van me geworden zijn, want ik kon over weinig anders meer praten. Dat mijn collega Timo zijn Rotterdam-debuut ging maken, werkte ook niet erg mee. Er was altijd nog wel even iets door te spreken qua trainingen, voedingen of weet ik het wat…

In mijn telefoon had ik een ‘aftel-app’ geïnstalleerd. Voor ik het wist stond daar ineens ‘7 days’. De laatste week brak aan. Mijn eetlust werd wat minder door de kriebels in mijn buik en mijn telefoon en brievenbus stroomden vol met lieve berichtjes: kaartjes, appjes, Facebook-berichten. Ik kan daar zo van genieten!! Wat fantastisch, dat zoveel mensen aan je denken en met je meeleven.

Op vrijdagochtend reed ik met mijn vader naar Rotterdam om mijn startnummer op te halen. We kwamen de parkeergarage uit en liepen naar de Coolsingel. De tribunes werden opgebouwd, de vlaggen wapperden en bij de expo was het al een gekkenhuis. Marathonsfeer snuiven, noem ik dit maar. Heerlijk! Mijn buik begon nog harder te kriebelen!

En dan wordt het zaterdag. Uitslapen was het plan. Om zeven uur was ik klaarwakker… Toch maar eruit en de dag gevuld met veel rustige activiteiten (een paar boodschapjes, filmpje pakken met Meike en Stijn, middagdutje, een laatste pastamaaltijd) en dan wordt het toch tijd om je spullen klaar te gaan leggen. Shirt vast aan, die enorm grote startnummers op de voor- en achterkant vastspelden, nog een keer passen welke tight het lekkerst zit. Alsof ik dat niet weet ;-)!

Zaterdagavond op tijd naar bed. De wekker op half 7 gezet. Om 2.03 uur opende ik mijn ogen. Ik heb wat liggen lezen en viel af en toe heel licht in slaap, maar veel rust heb ik niet meer kunnen pakken.
Om kwart voor 8 vertrok ik naar het station. Marco zou met de fiets naar Rotterdam gaan om me daar op een heleboel punten aan te moedigen en ondersteunen. In Rotterdam aangekomen liep ik met een grote groep AVW-ers naar het Zadkine. Dankzij Patrick van der Spek hadden we een perfecte kleedruimte in deze school!

In de kleedkamer kreeg ik een berichtje van Marco: ‘Ik heb een lekke band en zit nu in de trein met mijn fiets!’. Nee! Niet vandaag! Ik vertrok richting startvak in de hoop dat ik hem daar toch zou treffen. Hij zou mijn jasje en telefoon aanpakken. Na een tijdje kreeg ik wel door dat dat hem niet ging worden. Nou ja, dan maar de eerste vijf kilometer lopen met jas en telefoon.

Toen ik inschreef stond er in de mail dat ik in vak E zou starten en dus in de eerste wave zou zitten. Tot mijn verbazing zag ik op mijn startnummer ineens wave 2 staan. In eerste instantie vond ik dit jammer, maar het bleek best fijn te zijn. Ik stond namelijk helemaal vooraan wave 2. De ruimte voor me was leeg en ik had perfect zicht op Lee Towers in de hoogwerker. Net als voorgaande jaren was hij niet te verstaan, maar ik stond met heel veel mannen in het startvak en zij bromden ‘You’ll Never Walk Alone’ lekker mee.

Lee Towers.jpg
Lee Towers.jpg (63.32 KiB) 3258 keer bekeken

De eerste groep werd weggeschoten en toen was het wachten op het moment dat wij weg mochten. Dit duurde lang! Elf minuten! Gelukkig stonden er twee gezellige Belgen naast me en had ik wat te kletsen. Het was voor hen allebei de eerste marathon en ze vonden de sfeer in Rotterdam geweldig.
Eindelijk werd ons lintje weggehaald en mochten we naar voren. En dan sta je ineens op de plek, waar elf minuten voor jou de toppers zijn gestart! Tot mijn grote vreugde werd ook het kanon weer afgeschoten! En ik stond daar gewoon naast! Een knal, een heleboel rook en weg mochten we! Lekker opzwepend muziekje, rennen richting Erasmusbrug en de eerste kilometer ging in 4.56… Oeps! Veel te hard! ‘Stapje terug!’ zei ik tegen mezelf. Daar kwam niet veel van terecht en het resulteerde in 25.33 op de vijf kilometer. Daar stonden Marco en Carla bij De Kuip. Ik propte Carla mijn jas en telefoon in haar handen en brulde tegen Marco dat ik te hard ging en dat ook wel wist! Voor hij het zou zeggen, wilde ik dat maar vast kwijt ;-)!

Uiteraard had ik vooraf een wedstrijdplan gemaakt. Dit had ik niet met veel mensen gedeeld, want dan wordt de druk zo hoog. Tenminste zo voelt dat. Mijn droom was een tijd onder de 3.50 en ik wilde weg op 5.20 per kilometer. Dit zou dan resulteren in een eindtijd van 3.45 en zo had ik vijf minuten speling in het laatste deel van de marathon.
Carla zei mij ooit eens dat je in een marathon geen kilometers moet gaan aftellen, maar er acht blokken van vijf van moet maken en dan nog een beetje. Ik wist van heel veel mensen in welk ‘blok’ zij zouden staan. In blok twee stonden oud-collega Nadine en collega Yvonne. Heerlijk; bekende gezichten en je naam die geroepen wordt.

De tweede vijf kilometer gingen in 25.56. Nog steeds zo’n 45 seconden te hard.

Ik ging op weg naar de AVW-post op 13 kilometer. Jos zou daar instappen en met me mee lopen naar de Coolsingel. Terwijl ik mijn eerste gelletje wegwerkte (zó smerig!), kreeg ik de vlaggen van AVW in het oog en terwijl ik voorbij liep, hoorde ik Carla, Marco en Jos zeggen ‘daar is ze al!’ Jos kwam me achterna en na twee bekers water, die ik bij de drankposten had gepakt, kon ik nu aan mijn fles sportdrank beginnen. Het tempo was nu ongeveer wat het zijn moest en op het vijftien kilometerpunt zag ik dat ik 26.27 had gedaan over de laatste vijf kilometer.

Ondertussen vlogen de kilometers op Zuid voorbij. De volgende vijf gingen in 26.31 en voor ik het wist waren we halverwege. Het punt waarop ik in mijn eerste marathon al pijnlijke bovenbenen kreeg. Nu voelde ik me kiplekker!
Chris zat langs de kant en even later hoorde ik Danny roepen. Even een paar bekende ogen zien en je kunt er weer even tegen. Bij de volgende AVW-post stond Ron. Daarna Marco Zwijnenburg en Peter.

Daar was het 25 kilometerpunt. 26.35 over de laatste vijf. Keurig! We gingen weer richting Erasmusbrug. Daar was Estelle! Op de brug stonden Math en Annemiek. Gelukkig brulde Math hard mijn naam, want ik mistte hen bijna. We gingen de brug verder op. ‘Juud, je versnelt! Hou daar maar mee op!’, zei Jos. Aan het einde van de brug stond Bram zijn bril te poetsen. Gelukkig zag ik hem.

Inmiddels waren we weer aan de noordkant van Rotterdam aangekomen. ‘Straks komt dat kl…-bos weer’, schoot er door mijn hoofd. Om er vervolgens achteraan te denken ‘niet zaniken, het gaat hartstikke goed!' Ineens zag ik Janneke aan de kant staan. Wat verderop stond Ellen. Fijn!
We gingen het befaamde tunneltje weer in. Aan het begin stond Annette. Ik kreeg ooit het advies om in de tunnel rustig aan te doen, omdat je door alle trommels onderin de neiging krijgt om omhoog te speren. Deze tip hoorde ik weer in mijn hoofd. Rustig omhoog dus!

Het dertig kilometerpunt kwam in zicht. Daar stonden pap en mam! Verderop stond Monique. Van 25 naar 30 kilometer had ik 26.47 minuten nodig gehad. En het voelde nog zo goed. ‘Zou die man met de hamer dit keer niet komen?’ schoot er door mijn hoofd.
Ineens een gil. Elke! Met Tessa en Heaven en een spandoek. ‘Go Judith Go!’ zag ik uit mijn ooghoek. Daarna riep collega Geert mijn naam. Die had ik bijna gemist, omdat het publiek daar rijen dik stond. We gingen het bos in. Weer gegil. Romy met een doos winegums en chocolaatjes. Daar had ik even niet zo’n trek in. Ik zou straks mijn vierde en laatste gelletje wel wegwerken. Wat verderop Carla en Marco weer in de berm. ‘Het gaat nog prima!’ riep ik.

Daar was het 35 km-punt. 27.12. Iets langzamer, maar dit was ingecalculeerd. Ik zocht naar Monique en collega Liesbeth. Helaas zag ik ze niet.
Wel zag ik Marco rechts staan en Carla links. Carla stond een appel te eten. ‘Wil je een hapje , Judith?’ ‘Nou nee, nu even niet, bedankt!’ De groep corpsballen om haar heen, hadden mijn naam gehoord en begonnen die te roepen. Grappig!

Ineens was het ‘op’. Waar ik de voorgaande keren de man met de hamer tegenkwam en een een soort van van de wereld raakte (‘het witte bekkie’, noemt Carla dit en ik kan het niet anders omschrijven als dat ik als een soort van zombie alleen nog maar bezig ben met mijn ene voet voor de andere te zetten), gebeurde dit nu niet, maar hadden mijn liezen er geen zin meer in. Om en nabij 36 kilometer piepte ik naar Jos; ‘mag ik lopen?’ , waar uiteraard het verwachtte antwoord ‘nee’ op volgde. Toch moest het even. Een meter of vijftig en daar gingen we weer. Dit gebeurde nog twee keer tussen de 35 en 40 kilometer. Daar had ik dus flink wat verval (31.29 min). Gelukkig had ik genoeg speling. Tot 35 kilometer liep ik op een droomtijd van 3.44/3.45 af, maar deze verspeelde ik hier. Tijdens een van mijn ‘wandelingen’ stond José in de berm. Even een kneep in mijn hand en dat gaf weer wat energie om een stukje te rennen.

De Kubuswoningen kwamen in zicht. Ellen stond er weer. Ik geloof dat ik een heel raar gezicht getrokken heb, om aan te geven dat ik er compleet klaar mee was. Daarna ging ik weer wandelen. Het publiek schreeuwde me toe: ‘Kom op, Judith, nog maar een heel klein stukje!’ Ik kreeg een fles water in mijn handen geduwd en twee winegums. Daar gingen we weer!
Toen ineens weer twee bekende gezichten; Annemiek en Math. Annemiek stak haar hand uit en ik had op de een of andere manier nog energie om die van mij er tegenaan te klappen. Op naar de Coolsingel!

Mijn collega Michael had twee kaarten op de VIP-tribune gewonnen. Hij moest bij Nationale Nederlanden een reden opgegeven waarom hij recht had op die kaarten en had Timo en mij als reden genoemd. De laatste anderhalve kilometer liep ik dus ‘naar Michael’. De laatste bocht. Toch maar versnellen. De finish kwam in zicht. Nog een stapje erbij. Vlak voor de finish keek ik Michael recht in zijn gezicht. Superleuk!

IMG-20150413-WA0001.jpg
IMG-20150413-WA0001.jpg (160.83 KiB) 3377 keer bekeken

En toen, eindelijk, de finish. Horloge uit en ongelovig kijken naar mijn eindtijd: 3.49.12!! Ik had het geflikt! Onder de 3.50!

In het finishvak zag ik Michael Groenewegen, verderop achter de hekken mijn ouders, Carla en Marco, weer wat verder Ronald Tertoolen. Dikke knuffels en ik merkte dat ik voor het eerst van mijn leven bijna moest huilen na een finish.
Mijn medaille werd om mijn nek gehangen en we wilden het finishvak uit. Dit was een hele toer. Voor mijn gevoel konden we er pas ter hoogte van het station uit en moesten we daarna het hele takke-end weer terug richting Zadkine. Mijn benen hadden hier absoluut geen zin meer in.

3 in 1.jpg
3 in 1.jpg (79.37 KiB) 3255 keer bekeken

Eindelijk waren we eruit en algauw zag ik Carla. Toen schoot ik echt vol. Verderop zat mijn moeder en weer wat later voegden Marco en pap zich ook bij ons.
We gingen nog even naar het Zadkine, waar al vele AVW-ers zaten. Wat voelde ik me trots toen ik daar onder luid applaus het restaurant binnenliep. En dan komen de verhalen! De één heeft genoten, de ander vreselijk afgezien of is zelfs uitgestapt. Poeh!
Ondertussen trilde mijn telefoon onophoudelijk. Prachtig, allemaal felicitaties en lieve berichten! Zo lief!

Het was een geweldige dag met een heel mooi eindresultaat! Dit heb ik mede bereikt door mijn ‘begeleidingsteam’ in de marathon en langs de kant! Marco, Jos en Carla jullie waren weer fantastisch!!! Duizendmaal dank!
En ook alle supporters langs de kant (mijn excuses als ik mensen niet genoemd heb in mijn verslag): bedankt, bedankt, bedankt! Het geeft zo’n boost om bekende gezichten langs de kant te zien!
Judith

Keer terug naar Wedstrijden