2015-04-19 Hilversum City Run 10km

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

2015-04-19 Hilversum City Run 10km

Berichtdoor Marlies » zo 19 apr 2015, 20:42

Vandaag eindelijk weer eens een wedstrijd. Na het NK in februari alleen 15 maart nog een wedstrijdje gelopen. M’n debuut op de halve marathon eind maart ging helaas niet door doordat ik geveld was door griep. Heel erg balen, het herstel hiervan duurde veel te lang. Pas twee weken ben ik weer een beetje normaal aan het trainen.
Toch vandaag een wedstrijd, en wat voor een wedstrijd, internationale topwedstrijd in Hilversum. Ik had een uitnodiging gekregen en maanden terug bewust gekozen om hier te lopen om zo een wedstrijd met veel tegenstand te lopen.
Voor een goede tijd ging ik vandaag niet, daarvoor is het nog te vroeg na de griep. Nog steeds wat aan het hoesten, keelpijn en verkouden. Maar hoogste tijd om weer wedstrijdritme op te doen, lekker te lopen en te genieten. :)

Fantastisch om tussen de Kenianen en Nederlandse toppers m’n startnummer op te halen en klaar te maken voor de wedstrijd. :) Ik was totaal niet zenuwachtig. Dat vond ik eigenlijk wel gek, maar het was zo. Ik had er zin in en wilde niet te hard starten, proberen vlak en ontspannen te lopen tussen de 3.45 en 3.50 per km.
Dat lukte gedeeltelijk…. De start ging heel gemoedelijk zonder geduw, maar wel snel… heel snel…3.35 over de 1e km. Daarna tempo zoeken en lopen. Het liep heel raar, één tempo was eigenlijk niet mogelijk vandaag. We liepen 2 ronden van 5km in het centrum van Hilversum. Een ronde leek niet op de rondes van andere wedstrijden die ik normaal loop. Hier zijn de rondjes meestal vlak en lange rechte stukken. Dit waren alleen maar bochten, vaak scherpe en vluchtheuvels en heel veel vals plat. In totaal 20m hoogteverschil omhoog (en 20m omlaag). :twisted:

In het beging zag ik Mirjam voor me lopen, maar die ging toch echt te hard. Daar ging ik niet naartoe proberen te lopen. Ook zag ik Chanmari lopen. Op het NK finishte zei 3 seconden achter me. Weer kwamen we bij elkaar te lopen. Soms naast elkaar, maar vaak ook met stuk er tussen omdat zij erg wisselend liep (heel snel en weer langzamer).
Het parcours was zwaar, m’n benen werden zwaarder, weinig lucht door verkoudheid, maar ach…tijd om na te denken had ik niet. Het was opletten op het parcours door de vele bochten en drempels. Het niveau van de wedstrijd was enorm hoog. Na ca 2,5km lang stuk vals plat omhoog, dat was even zwaar. Ronde later uiteraard weer. Pfff……

Langs het parcours stonden veel mensen en was heel veel muziek. Echt een ervaring om hier te lopen. Heel gaaf. :D

De race verder? Ik weet niet zoveel meer. :oops:
Volgens de klok kwam ik op 5km door in 17’50 ofzo. Nou dat is snel dacht ik nog. Ik dacht dus dat ik best snel liep…. Op m’n horloge keek ik niet, uitrekenen waar ik op uitkwam al helemaal niet.

De eerste 5-6km liep ik in een groep. Toen viel alles uit elkaar en liep iedereen eigenlijk alleen. Ik liep daar ook een flink stuk achter Chanmari. Maar kwam ineens dichterbij, een kilometer samen op gelopen. Op 8km gin ik er voorbij. Ik dacht, en hoopte, net als het NK haar echt voorbij te zijn. Kilometers gingen niet heel snel meer, maar bleven wel op 3.50.
200m voor de finish stond de klok op 36’20”, wauw dat zou snelle tijd zijn…
Nou niet dus, leuk zo’n bord en klok op 9,8km, maar klopte voor geen meter bleek toen ik over de finish kwam. De klok gaf een minuut te snel aan zo bleek na de finish. :evil:

Maar eerst dit nog: Laatste km kon ik niet echt meer versnellen, het was op. Tenminste… dat dacht ik…….50m voor de finish zat Chanmari ineens weer naast me. Dat liet ik niet op me zitten. Allebei sprinten. Ik won nipt van haar met 1 sec bruto als verschil. Zo werd ik eerste V35 in 37’57”. :D :D :!:
Geen goede tijd dus… Maar wel 13e vrouw, 10e vrouw van de BeNeLux en 1e V35. :!:

Na afloop gezellig uitlopen met Chanmari. We kenden elkaar nog niet echt, nu wel, leuk! We hadden allebei onze eigen race gelopen, als de één een dip had, liep de ander weer in en omgekeerd, meestal zat er wel meter of 20 tussen ons (kwam we achteraf achter.) :D

Daarna terug naar de genodigdenzaal waar drinken en lunchpakket voor ons klaar lagen. Top geregeld dus.

Best tevreden na vandaag. Ik ben op de weg terug. ;)
Marlies

Keer terug naar Wedstrijden