NK halve marathon in Leiden

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

NK halve marathon in Leiden

Berichtdoor Marlies » zo 17 mei 2015, 20:55

Na twee weken vakantie en heel weinig trainen vandaag m’n 2e halve marathon. Met gemengde gevoelens ging ik naar deze wedstrijd. Na de vorige wedstrijd, halve marathon, vond ik het spannend. Hoe zou ik me voelen na 7 a 8 km. Ik wilde dus vooral een goed gevoel over houden aan deze wedstrijd.

Met Koos en Carla in de auto naar Leiden. We kwamen laat aan en hadden nog slechts 40min voor de start toen we op het marktplein kwamen. Daar startnummer ophalen, kleding uit, wedstrijdtenue aan, tas inleveren, inlopen, toiletbezoek en naar de start.

Beetje dringen de eerste paar honderd meter, toen ritme zoeken. Na anderhalve kilometer kwam ik in een groepje terecht. Hierin zat iemand van wie ik dacht dat ze eigenlijk V35 was, maar op haar startnummer stond V40. Ik ken nog weinig nationale lopers, dacht wel dat dit Femke van Hest zou zijn. Maar uit startnummer bleek dat niet. Ach, maakte me niet veel uit, lekker lopen. Tempo was goed. :)
Tempo was goed. Ik wilde 4.00/km lopen en dat liepen we ongeveer, ietsje harder. Maar ik liep heel ontspannen en makkelijk, dus prima. Wat erg leuk was, was dat ik in groepje liep de eerste 10km en toen geregeld als enige aangemoedigd werd. Zelfs met achternaam er bij. Ik kon niet zien wie het waren, maar: bedankt! :D

5km ging in 19.35 en 10km in 39.25 (2e 5km dus in 19.50). Deze kilometers liepen we lekker op asfaltweggetjes door de polder met meewind. Beter kan niet. :D

Op 10km kwam er wat tegenwind en kwam ik 3km alleen te lopen, maar tempo bleef goed en ik liep lekker. Toen werd ik weer bijgehaald door Femke met haar haas. Even weer als groepje van drie met soms nog 1 of 2 mannen tot ….15km….
Deze doorkomst was, zie ik nu, 59.37 (3e 5km dus in 20.12).

Toen was het op. Fysiek, maar ook mentaal. :oops: Parcours werkte ook niet mee, nog steeds tegenwind, maar wat veel vervelender liep: klinkertjes, veel bochtjes, bruggetjes, stoep op en af. :evil: Als je al moe bent en dan ook nog dit krijgt….. :twisted: niet bevorderlijk voor het tempo.
Femke liet ik dus schieten, toen nog in veronderstelling dat ze V40 was…
Ik dacht nog, heel fout dus, lekker even eigen tempo lopen…

Kilometertijden zag ik omhoog vliegen, had het ook echt zwaar, benen, maar ook mentaal. Maar ja, ik kon maar een ding: doorlopen! Dat viel niet mee.
20km doorkomst in 1.20.34 (4e 5km dus in 20.57) Ik dacht dat ik de laatste kilometer nog wel zou kunnen versnellen. Leuk gedacht, maar m’n benen wisten echt niet hoe. :x

Finishen in 1.24 bleek dus toch niet mogelijk. Het werd 1.25.18. Erg jammer.
Maar ja, m’n eigen schuld. Had ik de laatste 6km maar moeten doorlopen…. :evil:
Wel 3 dame V35 en dus een bronzen medaille op dit NK. Toch wel tevreden hiermee. :P
Femke bleek inderdaad achteraf V35 te zijn. Ingrid werd 1e.

Carla werd dik 1e in haar categorie en finishte zo’n anderhalve minuut later. Klasse trainster.

Voorlopige even geen halve meer voor mij. Op naar goede 10km’s en het NK op de baan.
Marlies

Keer terug naar Wedstrijden