IRADO cross 2 (van de 4)

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

IRADO cross 2 (van de 4)

Berichtdoor Marco » zo 13 nov 2011, 22:07

Vanochtend stond de 2e cross van het IRADO-circuit op de kalender. Vrijdagmiddag heb ik nog even 2 rustige rondjes parkoersverkenning gedaan en zoals verwacht lag het parkoers door de droogte er snel bij. Weliswaar was er onder aan de grasdijk nog wel sprake van wat "plakmodder" maar verder was er vooral een harde ondergrond.

Jammergenoeg mistte het vanochtend en één type weer waarmee mijn lichaam vanwege mijn astmatische bronchitis niet altijd goed mee om weet te gaan is....MIST. Het was een graad of 5 en daarom besloot ik in eerste instantie om een extra shirt onder mijn Ophorstrunnersshirt te doen. Echter 10 minuten voor de start prikte de zon door de mist en je voelde direct de temperatuur stijgen. Ik heb snel mijn ondershirt uitgedaan en weer een goede plek in het startvak opgezocht. Echter, zo snel als de zon kwam was hij ook weer weg; de wind wakkerde iets aan en dikke flarden mist bepaalden de lucht....brrrrrrrr.

Omdat mijn trainingen de laatste tijd superlekker gaan en ik merk dat het tempo steeds een stukje hoger komt te liggen, wilde ik vandaag weer eens aanvallend lopen. Lekker erin knallen, en daarna een goed tempo handhaven. Na het startschot was ik dus snel weg de grasdijk op, even het haakse bochtje door en tempo hoog houden. De parkoersbouwers hadden weer een zwaar parkoers uit hun hoge hoeden getoverd; is er geen modder, dan gooien we er gewoon wat extra dijkopgangen in. Dit keer was er ook een dijkafgang waarbij je halverwege de dijk met een haast 180 graden bocht weer omhoog werd gestuurd; dan ben je dus blij dat je spikes aan hebt en erg veel grip hebt. Na ong. 4 minuten knallen besloot ik dat het tijd werd voor wat temporisatie. Hoe hard ik op dat moment liep, geen idee, want km-bordjes zijn er niet en met al die tempowisselingen (in de 1e km alleen zitten al 4 dijkop- en afgangen), is een schatting zeer moeilijk. Ik zag op een bepaalde plek wel dat ik al een flink gat had geslagen met een aantal atleten waar ik in cross 1 lange tijd bij heb gelopen. Maar ja, was mijn tactiek de juiste of was het begin toch iets te snel?!?!?

Na zo'n 7 minuten haalde ik de altijd snel startende Anne Luijten en Marjolein van Marrewijk (beide van Olympus'70 en beide behorend bij de top van Nederland in hun leeftijdscategorie op vooral de korte (baan)afstanden) bij en ik besloot even bij ze te blijven hangen. Na een paar minuten besloot ik er voorbij te gaan, Marjolein pikte direct aan en Anne liet een klein gaatje vallen. Net voor de doorkomst van ronde 1 kwam Marjolein me weer voorbij om te finishen op de kortste afstand, ikzelf zag tot mijn stomme verbazing 12.34 min op mijn klokje staan, dat was dus nagenoeg 4-vlak over de eerste 3.1 km (bij cross 1 klokte ik 13.20 min). Op de grasdijk aan het begin van ronde 2 kon ik weer even over mijn schouder kijken en zag dat het gat naar "mijn concurrenten" gegroeid was naar zo'n 100 mtr; zij liepen dus ook wel beduidend sneller dan bij cross 1. Mijn lichaam hield zich uitstekend, de benen voelden goed en de dijkop- en afgangen gingen heerlijk. Net na de passage van het spoorwegtunneltje hoorde ik opeens een piepje in mijn ademhaling, oeps, daar was een eerste signaal dat de combinatie van mist en een flinke inspanning bij mij niet altijd goed gaat...... Stapje terug dus, nog bewuster in- en uitademen, en de piepjes zetten gelukkig (nog) niet door. Eenmaal achterop het parkoers begon de zon zowaar weer door te breken en daar liep ik langzaam naar een groepje toe. het "kuilenpadje" gebruikte ik om aansluiting met dit groepje te vinden. Weer even lekker blijven hangen aan de staart en net voorbij het spoorwegtunneltje het groepje in een keer voorbij. Op zo'n 500 mtr voor de finish was er weer een piepje, chips, en nog eentje. Ik wilde eigenlijk persé de 3 rondes volmaken, maar of dat nou ten koste van ..... moest gaan...... Na even pittig overleg met mezelf gepleegd te hebben, besloot ik om 100 mtr voor de finish voor mijn gezondheid te kiezen, mind over matter, en te finishen na 2 rondes. Mijn eindtijd was 25.24 min (2e ronde in 12.50 min, dus weinig verval en op dit punt al 1.16 minuut sneller dan de doorkomst in cross 1).

Beetje dubbel gevoel dus, het lopen en het hogere tempo gingen erg goed, de gewenste (zelfs lage) 38'er zaten er zeker in, maar als mijn longen beginnen te piepen moet ik daar gewoon naar luisteren.

Danny liep vandaag ook de 6.2 km en finishte na 28.43 min en zei dat hij lekker had gelopen. Misschien volgt er nog een verslag van zijn zijde.
Marco

Re: IRADO cross 2 (van de 4)

Berichtdoor danny » di 15 nov 2011, 19:27

Hier dan inderdaad even een snel verslagje vanaf mijn zijde.

Na een (iets te) late zaterdagavond was het zondagochtend toch best zwaar om weer vroeg m'n warme bed uit te moeten komen! Maar ja, er stond een cross op het programma!
Om 10:30 richting AVW om me daar in te schrijven. Daarna heb ik met Gerard de Lange even ingelopen en even bijgepraat. Toen ik weer terug kwam bij de start vertelde Marco mij nog dat ik niet te langzaam moest starten omdat je anders achter al het kleine "grut" zit!

Dus zo gezegd zo gedaan, ben ik redelijk snel gestart voor mijn doen en heb een beetje een tempo kunnen kiezen toen we weer van de grasdijk afkwamen. De rest van de eerste ronde verliep redelijk makkelijk. Helaas was ik 's ochtends mijn horloge vergeten, dus ik had geen idee hoe snel/langzaam ik liep.

De tweede ronde was al een stuk zwaarder en gleed op de grasdijk toen nog een aantal keer bijna weg! Heb toen een klein beetje gas terug genomen om later in de ronde weer juist wat gas bij te geven.

Dus al met al met ik met de 28.43 tevreden! Aankomend weekend even geen wedstrijd en de week daarna gaan we naar Vlaardingen toe om daar te gaan crossen.
danny

Keer terug naar Wedstrijden