Vanmiddag was het zoals altijd op Hemelvaartdag weer erg druk in de binnenstad in Delft; de Golden Tenloop was de hoofdreden van die drukte, het mooie weer deed de rest. Ikzelf heb al heel wat Golden Tenlopen meegemaakt, maar zo veel toeschouwers als vandaag heb ik er nog niet eerder gezien.
Na even lekker ingelopen te hebben met de mede Ophorstrunners, dacht ik dat de wind wel voor wat verkoeling zou zorgen op het parkoers. In het startvak stond ik samen met Judith, Romy en Richard lekker in de schaduw. Na het startschot duurde het bijna een minuut eer wij onder het startdoek door liepen. Door het grote aantal deelnemers was het vooral in het begin zorgen dat je je niet als een gek naar voren wilde werken, rustig de gaatjes zoeken was het beste. Toch liepen we al vroeg in de wedstrijd een paar keer vast, vele lopers die voor ons uit gestart waren, liepen bij lange na niet het tempo dat wij liepen. Judith had aangegeven dat ze klaar was voor een tijd onder de 45 minuten en wilde wat sneller openen dan in Leiden. Ondanks de drukte openden we netjes en dat tempo handhaafden we tot ong. km 3 probleemloos. Bij het stijle klimmetje moesten we bovenaan linksaf en daar liepen we serieus vast. Het fietspad was daar denk net 2 meter breed en die 2 meter kon de massa lopers niet goed verwerken, het was alsof je in een fuik gelopen was, nu was het echt zoeken naar een mogelijkheid om tempo te houden. Die km ging dan ook in bijna 4.50 minuten, erg jammer, want je wilt wel harder, maar het kan daar gewoon niet.
De 5 km ging in 22.10 minuten, dus dat zat nog wel goed. In het bos had ik gehoopt wat meer verkoeling te vinden, maar ondanks de schaduw vond ik het ook daar erg warm. Ik bleef het tempo op net boven de 4.30 min/km houden en Judith volgde nog steeds goed, hoewel ik wel merkte dat ze het flink zwaar had. Gelukkig waren er veel toeschouwers die je aanmoedigden op naam, dat geeft toch wel een enorme boost, vooral als je het zwaar hebt. Eenmaal weer onder het viaduct door naar km 8 zweepten de trommels je nogmaals op. Tijdens km 8 zakte het tempo toch nog even in, maar op weg naar de markt
werd er toch weer serieus versneld, zodat de klok voor ons stil stond op 44.34 minuten, een pr voor Judith.
Alle Ophorstrunners die vanmiddag gelopen hebben, ongeacht het resultaat: super gelopen.