Golden Tenloop in Delft

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Golden Tenloop in Delft

Berichtdoor Marco » do 02 jun 2011, 20:11

Vanmiddag was het zoals altijd op Hemelvaartdag weer erg druk in de binnenstad in Delft; de Golden Tenloop was de hoofdreden van die drukte, het mooie weer deed de rest. Ikzelf heb al heel wat Golden Tenlopen meegemaakt, maar zo veel toeschouwers als vandaag heb ik er nog niet eerder gezien.

Na even lekker ingelopen te hebben met de mede Ophorstrunners, dacht ik dat de wind wel voor wat verkoeling zou zorgen op het parkoers. In het startvak stond ik samen met Judith, Romy en Richard lekker in de schaduw. Na het startschot duurde het bijna een minuut eer wij onder het startdoek door liepen. Door het grote aantal deelnemers was het vooral in het begin zorgen dat je je niet als een gek naar voren wilde werken, rustig de gaatjes zoeken was het beste. Toch liepen we al vroeg in de wedstrijd een paar keer vast, vele lopers die voor ons uit gestart waren, liepen bij lange na niet het tempo dat wij liepen. Judith had aangegeven dat ze klaar was voor een tijd onder de 45 minuten en wilde wat sneller openen dan in Leiden. Ondanks de drukte openden we netjes en dat tempo handhaafden we tot ong. km 3 probleemloos. Bij het stijle klimmetje moesten we bovenaan linksaf en daar liepen we serieus vast. Het fietspad was daar denk net 2 meter breed en die 2 meter kon de massa lopers niet goed verwerken, het was alsof je in een fuik gelopen was, nu was het echt zoeken naar een mogelijkheid om tempo te houden. Die km ging dan ook in bijna 4.50 minuten, erg jammer, want je wilt wel harder, maar het kan daar gewoon niet.

De 5 km ging in 22.10 minuten, dus dat zat nog wel goed. In het bos had ik gehoopt wat meer verkoeling te vinden, maar ondanks de schaduw vond ik het ook daar erg warm. Ik bleef het tempo op net boven de 4.30 min/km houden en Judith volgde nog steeds goed, hoewel ik wel merkte dat ze het flink zwaar had. Gelukkig waren er veel toeschouwers die je aanmoedigden op naam, dat geeft toch wel een enorme boost, vooral als je het zwaar hebt. Eenmaal weer onder het viaduct door naar km 8 zweepten de trommels je nogmaals op. Tijdens km 8 zakte het tempo toch nog even in, maar op weg naar de markt
werd er toch weer serieus versneld, zodat de klok voor ons stil stond op 44.34 minuten, een pr voor Judith.

Alle Ophorstrunners die vanmiddag gelopen hebben, ongeacht het resultaat: super gelopen.
Marco

Re: Golden Tenloop in Delft

Berichtdoor Judith » do 02 jun 2011, 20:41

Vorig jaar stond ik op Hemelvaartsdag in een dik vest én een bodywarmer met Meike en Stijn langs het parcours van De Golden Ten bibberend Marco aan te moedigen. Vandaag liep ik zelf en propte ik, gelukkig, nog net voor vertrek mijn petje tegen de zon/zweet in mijn tas. Dat was geen overbodige luxe, want het was vandaag HEET!

Ik keek al een tijdje uit naar deze dag, want na alle tentamen- en interne sollicitatiestress was ik wel even toe aan iets anders! In Leiden liep ik anderhalve week geleden, na vijf weken rustig aan doen, 45.26 min. Daarna heb ik lekker kunnen trainen en ik vond dat ik klaar was voor een tijd onder de 45 minuten en dan het liefst een PR, dat stond op 44.42 min.

Nadat we onze startnummers (mét naam!) in het stadhuis opgehaald hadden zagen we buiten Spas, Bas en Frank staan. Niet lang daarna kwamen ook José en Carla eraan en weer wat later voegden Richard en Romy zich bij de groep. Jia-Lian was er ook, maar zij liep met haar oud-clubgenoten in. Na het inlopen zijn Romy, Richard, Marco en ik over het hek geklommen om toch een beetje vooraan te kunnen starten. Wat was het druk vandaag! Na het startschot duurde het een minuut voordat we over de startstreep kwamen: horloge indrukken en lopen maar. In het begin was het echt zoeken naar een plekje voor je voeten en een lekker tempo. Toen we de markt opdraaiden, werd het parcours gelukkig breder en kon je lekker in je pas komen. Het plan was om in een lage 22-er te openen. De eerste drie kilometer gingen precies in 13 minuten, daarna kreeg ik het iets zwaarder en ging het tempo een beetje omlaag. Romy waren we toen al een tijdje 'kwijt' en nadat Richard mij een bekertje water had aangeboden, deed hij er een stapje bij. Dat was iets teveel van het goede voor mij, maar ik kwam op de vijf kilometer toch door in een keurige 22.10. Daarna werd het zwaar. Af en toe heb je van die wedstrijden, waarbij je denkt; 'Waarom was dit ook alweer leuk?' en dat heb ik vandaag een paar keer gedacht. Ik was jaloers op de mensen die lekker in bikini in de Delftse Hout zaten :lol:. Ook liep ik me af en toe 'vast'. Het parcours was op sommige stukken erg smal en door het grote aantal deelnemers was er gewoon te weinig ruimte om lekker door te kunnen lopen. Ik heb er zelfs een blauwe plek aan overgehouden, want ik kreeg nog een fijne elleboogstoot van een medeloper (dat deed 'ie vast niet expres ;) ).
Na acht kilometer stond Jaco in het publiek en hij moedigde mij nog even flink aan. Dit had ik echt even nodig, want ik zat stuk. Toch lukte het me om vlak voor de finish nog een beetje te versnellen en finishte ik in 44.34! Yes, een PR! Doel bereikt vandaag!

Nu op naar Kwintsheul! Nog 15 dagen om lekker te trainen en omdat die wedstrijd 's avonds is, zal het daar ongetwijfeld minder warm zijn. Dan ga ik voor een tijd onder de 44.30!
Judith

Re: Golden Tenloop in Delft

Berichtdoor Frank » vr 03 jun 2011, 22:00

Vandaag mijn debuut als Ophorst Runner tijdens de Golden Ten Loop in het warme, maar zeer sfeervolle, Delft. Alle ingrediënten voor een mooie wedstrijd waren aanwezig; lekker weer, veel publiek, de 'namens-dag' van Spas, en gemotiveerde teamgenoten. Bas, mijn collega debutant, had al brutaal ingezet op een tijd onder de veertig minuten. We hadden rond kwart voor twee afgesproken bij het monumentale stadhuis van Delft op de markt. In de stad wemelde het al van de atleten. De één wat meer afgetraind dan de ander. Echter heb ik al ondervonden dat dit niks hoeft te zeggen. De, op het oog, mindere goden gaan je net zo makkelijk voorbij :D

Nadat alle schaapjes waren geteld gingen we richting kleedlokaal waar de wedstrijdoutfits werden aangetrokken. Vervolgens een warming up waar de eerste druppels vocht al in rap tempo het lichaam verlieten.

Dan de wedstrijd. De Ophorst Runners stonden op verschillende plekken in het startvak. Ik eindige samen met Bas in het startvak. Ik had voor mezelf besloten om te proberen rustig te starten om zo aan het einde wat over te hebben aangezien ik het in Ter Heijde en Den Haag toch wel moeilijk had tijdens de laatste kilometers. Nadat het startschot had geklonken ging Bas er al snel vandoor. Ik liep dus m'n eigen race. Ik merkte al snel dat de beentjes niet echt top aanvoelde. Ik kon wel redelijk tempo houden maar op kilometer vier had ik het eigenlijk al gehad voor vandaag. Bij kilometer vijf geen tijdsregistratie. Ik had dus geen idee hoe ik ervoor stond aangezien ik geen horloge draag. Ik voelde wel dat de gang er niet echt heel erg in zat. Onderweg wel genoten van het publiek en de route. Ik was verder ook niet bij macht om het tempo op te voeren voor mezelf. Bij kilometer acht probeerde ik toch ietswat te versnellen. Echt van harte ging het niet. Het ingaan van Delft was wel echt fantastisch. Wat een publiek!!! Ik probeerde me gezicht in de plooi te houden om zo de indruk te wekken dat het allemaal vrij makkelijk ging :P Eenmaal bij de finish zag ik de klok op 43 nogwat staan. Dit was toch wel teleurstellend. Uiteindelijk heb ik 42.55 gelopen. Bas vertelde dat hij een 39-er had gelopen. Echt super knap!! En Judith kwam ook met een PR over de finish. Gefeliciteerd!! De anderen ook gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep. Na afloop een lekker biertje wat ik ineens heel snel op moest drinken :lol: moet nog een beetje wennen aan dat Westlandse tempo!!

Een mooie ervaring op deze warme Hemelvaartsdag!!
Frank

Keer terug naar Wedstrijden