Ruitenburg

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Ruitenburg

Berichtdoor Nicolien » zo 20 jan 2013, 18:01

Wat een weertje vandaag zeg! Wie A zegt moet ook B zeggen, goed ingesmeerd met vaseline, veel laagjes aan om 12.55 uur naar de start en gaan met die banaan.... :D
Het was een schtitterend plaatje langs de besneeuwde weilanden met schapen, die verklaarde ons vast voor gek! Met ook nog applaus en aanmoedigingen van de toeschouwers en verkeersregelaars langs de weg dat zijn pas echte bikkels. Zelfs een ingepakte Koos met camera in de aanslag gespot (wat een kanjer ;) ) Wel een straffe wind met fijne sneeuw maar zonder kleerscheuren over de finish. Super gaaf.
Nicolien

Re: Ruitenburg

Berichtdoor Rijk » zo 20 jan 2013, 19:25

Zondag 20 januari Maassluis Ruiterberg Halve marathon, voor mij geen 21.1 maar 10 km. Om 12:00 uur verzamelen in de sporthal, een grote groep OphorstRunners waren aanwezig, even voor 12:30 uur gingen we gezamenlijk in lopen, daarna zo lang mogelijk binnen wachten op de start, toen ik de groep even uit het oog verloor ben ik alvast maar naar de start gegaan, daar nog wat gelopen om warm te blijven. Bij toeval stond ik wel op de tweede startrij.
Even over ene werden we weggeschoten, na de eerste rotonde voelde je gelijk de scherpe wind die we voor onze kiezen kregen, de 1e km ging in 4:10 min/km, daarna liep ik een aantal km in 4:15. Na 3 km kwam Ton bij me lopen, hopende de wedstrijd samen te kunnen lopen, langs de snelweg konden we het tempo goed vast houden, op km 5.5 was ik Ton kwijt ik dacht dat hij misschien even wat gedronken had bij de drank post, achteraf gaf hij aan dat ik iets te snel ging op dat stuk en dat hij zijn eigen tempo aanhield. Na de tunnel kreeg ik het even zwaar, probeerde mijn ademhaling weer onder controle te krijgen, dat lukte goed maar inmiddels begon het licht te sneeuwen. Km 7 en 8 was weer lekker tegen de wind in, maar goed nog even aanpoten laatste stukje wind van opzij naar de finish nog een paar nare bochtjes uit kijken voor de gladheid, op het laatste 100 m nog maar een eindspurt, ik klokte af op 41:50 min.
Ondanks het koude weer heb ik toch genoten vandaag
Gr Rijk
Rijk

Berichtdoor Marco » zo 20 jan 2013, 21:42

Alle Ophorstrunners, gefeliciteerd met jullie prestatie; erg knap allemaal onder deze soms siberische omstandigheden...........

Vandaag wilde ik eigenlijk nog een lange duurloop doen, maar door de weersomstandigheden, besloot ik om me te beperken tot het lopen van de halve marathon, dat vond ik eigenlijk wel genoeg inspanning vandaag. De hoop was vandaag om ontspannen lopend ong. te finishen in 1.40 uur (marathontempo voor over 2 weken). Ik had me lekker warm aangekleed, niet te warm gelukkig, en ben gewoon maar gaan lopen. Al snel kwam ik naast Mathijs van Boxtel en Corina Voorn te lopen, tijd voor wat bijpraten dus. Tot 5 km liepen we lekker wat te kletsen totdat drankpost nr. 1 opdoemde. Ik had wel een beetje dorst en omdat ik warme thee hoorde roepen, dacht ik, yummie. Ik gooide de thee in 1 keer naar binnen, maar bahhhhh, dit was ijskoude thee, gatver!!! :evil: Dit vond ik en ook mijn maaggie helemaal niet leuk. Ik was Mathijs hier kwijtgeraakt, hij liep gewoon door.... :( In het viaduct haalde ik echter eerst Corina weer bij en daarna Mathijs. Ik nam daar mijn eerste chocladereepje, maar dat was al hard bevroren. Toch heb ik er nog eentje kunnen wegwerken. Mijn maag had de koude thee nog niet goed verwerkt, voelde niet lekker. Mijn shawl was ondertussen ook al bevroren.

Het stukje Schenkeldijk was zwaar, vol tegen de wind in op weg naar Maasdijk. Na de 10 km kreeg ik toch weer dorst, had ondertussen ook wel een drankpost verwacht, want koud had ik het niet met de wind schuin in de rug. Ik merkte wel dat het tempo wat begon te zakken (had geen flauw idee wat ik liep overigens). Ook de volgende km's kwam er maar geen drankpost :( Héhé, eindelijk op het 14 km-punt stonden ze daar. Ik besloot om even te stoppen, en ja hoor, ik kreeg een bekertje hele warme, zoete thee aangeboden, heerlijk smaakte dat :D ! Carla die me had achterhaald, nam ook een lekker bakkie, gezellig, en we vervolgden elk onze eigen weg. De zwaarste km's gingen nu komen. Bijna alles was nu schuin tegenwind of vol tegen de wind in, pfffff, viel soms niet mee. Op weg naar de Lange Kruisweg kregen we een lang stuk tegenwind, daar kwam ook voor het eerst een grote strooi/veegwagen voorbij. De weg was al wit geworden, en dat merkte je aan je passen, soms gleed je wat terug bij het afzetten. Ben daarom maar overgegaan op een klein pasje. Op de Lange Kruisweg (die heet dus niet voor niks Lange.....wat een eind zeg!) ging het steeds harder sneeuwen, was blij dat ik een bril en muts op had. Mijn gezicht stond al een tijdje op dezelfde stand :geek: , af en toe probeerde ik door wat in mijn handschoenen te blazen, weer wat leven in mijn wangen te krijgen, maar tevergeefs. Iedereen probeerde een nog een beetje begaanbaar spoor te zoeken, vaak midden op de weg lopend, maar door de auto's die ons tegemoet kwamen, moesten we regelmatig naar de kant van de weg gaan. Ook op de Lange Kruisweg werden we een aantal maal voorbij gereden door strooi/veegwagens. Jammer genoeg reed deze net te hard.... ;) . Bij het Nollaantje moesten we even halt houden omdat er een grote vrachtwagen aan het achteruit steken was. Het schoot niet op, ondanks herhaaldelijk aandringen van een verkeersregelaar. De laatste 2 km waren erg zwaar, vooral het stukje Schenkeldijk richting Maasdijk, ook daar werden we gegeseld door de sneeuw en de wind. Ik weet mijn eindtijd niet precies, dacht dat ik nog 1.40 zag staan, maar weet het niet precies, vond het ook niet zo belangrijk. Ik heb best lekker gelopen, mijn lichaam heeft het niet koud gehad (op dus mijn gezicht na de laatste km's). Mijn longen en hamstring lijken deze halve goed verteerd te hebben en dat had voor mij prioriteit. Na een paar minuten mocht ik Judith al verwelkomen aan de finish.....
Marco

Berichtdoor mmzwijne » zo 20 jan 2013, 22:03

Zo, eindelijk thuis op de bank met Marja.
Ik kan er heel kort over zijn.
49 min. En 51sec was niet de tijd die ik in gedachten had!
Voor dit weer heb ik gewoon te weinig kwalitatieve trainingskilometers in de benen.
Tijdens de wedstrijd geen last gehad van de knie, en dat is dan wel gewoon een goed ding!
Nu de komende tijd verder herstellen zodat ik de trainings aanwijzingen van Carla weer kan oppakken!
Het seizoen is nog lang en ik heb goede hoop!!
Marco Zwijnenburg
mmzwijne

Berichtdoor Judith » zo 20 jan 2013, 22:11

En wat was ik blij dat Marco mij verwelkomde aan de finish! Ik was de laatste 4 kilometer behoorlijk kapot gegaan en was zóóó blij dat Marco me opving (letterlijk in dit geval :? ).
Op mijn marathonschema was de Ruitenburg Halve de laatste wedstrijd waarop ik echt mocht knallen. Ik had dus het plan in mijn hoofd om er echt voor te gaan en te proberen onder de 1.40 te lopen. Maar na alle sneeuw en vooral de kou deze week, heb ik dit plan maar laten varen. Ik heb het al altijd koud en deze temperaturen doen mij geen goed :D !
Mijn langeduur-loopmaatje Jos zou vandaag de 1.45-groep hazen en ik besloot met hem mee te gaan. In het startvak ben ik dan ook pal achter hem en de andere haas, Bert Pellikaan, gaan staan. De Westlandse weg/Rozenlaan vind ik, als rasechte Maassluise, altijd een feestje. Zelfs vandaag stonden er in de barre kou veel bekenden langs het parcours: collega's, vriendinnetjes, bekenden, mijn ouders. Echt superleuk! Mijn vader riep nog wel even voorzichtig dat ik onder deze omstandigheden vast voor de 10 km ging, maar ik moest hem teleurstellen ;)
De eerste 17 km heb ik ook echt geen spijt gehad van mijn keuze om de halve te lopen. Het ging heerlijk, het koste me totaal geen moeite en de kilometers vlogen onder mijn voeten weg. Maar toen...: het begon steeds harder te sneeuwen, het bleef liggen en de weg werd dus glad én we kregen tegenwind! Pfff, daar begon inderdaad de helletocht van 2013 (zoals deze versie van de Ruitenburg nu al genoemd wordt). Ik zag de felgele hesjes van Jos en Bert steeds verder van me vandaan lopen. Uiteraard had het totaal geen zin om te stoppen, want naar de finish moest ik toch ;) ! Een kilometer voor de finish stond mijn bevroren zwager Ton (RESPECT voor alle vrijwilligers vandaag!!!!) en hij gaf me net het laatste zetje om door te blijven lopen. Ik klokte zelf 1.44.58, dus mijn doel is bereikt vandaag!
Ondersteund door Marco ben ik naar de sporthal gelopen en daar was het reuze gezellig met ontzettend veel bekenden!

Alle andere OphorstRunners: gefeliciteerd met jullie prestaties! Een aantal mooie PR's vandaag en dát is knap onder deze omstandigheden!
Judith

Berichtdoor Marlies » ma 21 jan 2013, 21:36

Tsja, de 10km van Maassluis. Eigenlijk wist ik niet of ik hem wel wilde lopen. Twee weken terug een wedstrijd gehad en volgende week weer een wedstrijd.
Maar ja, bedoeling was om met de hele groep te gaan. Vooruit dus ook ik. Dat was paar weken voor de wedstrijd.

Tsja, de dag van de wedstrijd? Helemaal geen wedstrijdgevoel. Een beetje een bizar gevoel. Wie gaat er nou een wedstrijd lopen met -5 graden, harde wind, lichte sneeuwval.
Wij dus. En gezellig dat het was! Bijna de hele groep compleet.
Gezellig kletsend, inlopend, koud hebbend, brrr.

Versnellingen vooraf? Waarom? Nou ja, vooruit. Klein beetje dan, want hard lopen zit er vandaag toch niet in dacht ik.
Snel naar binnen, nog extra laag vet op m’n benen, vaseline in gezicht en klaar voor de race. Naar de start, brrr, koud. Wel gezellig sfeertje. Allemaal gekken die gingen lopen…. :D

Rommelig weg bij de start, maar na 100m groepje gevonden en geprobeerd mee te gaan. Was aardig doorlopen, ging net wel, net niet. Ik wilde niet forceren, dus na 3km groepje toch maar losgelaten en alleen verder gelopen. Nou nee, toch niet, even kon samen met een man lopen (sorry, weet niet wie, hij was in het blauw). Kop over kop liepen we. Het ging heerlijk. Lekker meewind door de polder.

Fijn Marco dat je het parcours had voorgelopen en precies verteld had hoe de wind zou staan. We hadden dus de eerste 3km tegenwind. Maar toen lekker achter een groep. Daarna kilometer of 3 flinke meewind in de polder, heerlijk. Daarna weet ik het niet precies, in ieder geval nog 1,5km pal tegenwind en nog 1,5km weer meewind.

Ik wist dus een beetje wat me qua wind te wachten stond. Doorkomst op de 5km was 17.35 ongeveer. Ik dacht nog, dat kan niet, bordje staat vast niet goed. :D Nou ja, lekker doorlopen.
De kilometers vlogen echt voorbij. En door de lichte sneeuwval en de soms gladde plekken op het asfalt had ik geen tijd om na te denken. Lekker. Voor ik het wist, was ik bij kilometer 8.
Laatste meters zag ik ineens ?7.15 op de klok. Huh? Zeker de klok van een andere afstand. :roll:
Maar nee hoor, op de finish zag ik 37.26 op m’n horloge staan! :lol:
Nee, dat kan niet, afstand was vast niet goed. Maar om me heen hoorde ik dat het toch echt exact 10km was. Wauw, een PR! Dat met dit weer. Gaaf.
Uiteindelijk werd m’n tijd 37.28. Heerlijk. 'Dit had ik niet verwacht, ben er echt heel blij mee.

Wachten bij de enthousiaste en aardige vrijwilligers kwamen al snel de andere ophorstrunners binnen voor hun 10-kilometer. En ondanks het weer, allemaal goede tijden. Super!

Tijdens het uitlopen ging het nog veel harder sneeuwen en werd de weg steeds gladder. Oh nee, arme halve marathonlopers dacht ik. Arme, Carla, Judith en Marco. Ik wist van Marco dat ze de laatste 7km tegenwind hadden en dan die sneeuw. :!:

Echt iedereen: goed gelopen en wees trots op jezelf! We did it!
:)
Marlies

Keer terug naar Wedstrijden