Shalom(Peace) Half Marathon Ein Gedi,Israel

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Shalom(Peace) Half Marathon Ein Gedi,Israel

Berichtdoor SpasG » do 21 feb 2013, 14:46

Het heet Shalom(Peace) half marathon begonnen in 1983/4 en nu 30ste editie als naam Ein Gedi Experience.
http://eingedi-run.co.il/general-0-26

History by Wiki
It is considered to be the "lowest race on earth".[3]
In 1997, it was held in memory of Giora and Tomer Ron. It was won by Kenya's Bernard Boiya, with Morocco's Chaham el Matti coming in second.
In 1999, the Palestinian Authority flag flew at the race as a symbol of peace and brotherhood.
In 2010, 3 runners were airlifted to hospitals after suffering heatstroke while running.

Geweldige ervaring!!! Ik was eigenwijs en wilde met de Ethiopiers lopen en al vorige bezoek
beloofde ik Maya's vader top 20 te finishen. Hij vroeg me nog of ik bij de statement blijf en ik was
realistisch en zei dat ik niet in top vorm ben plus als 5 Ethiopiers komen, 3 Russen en goede Israeli
lopers dan red ik het niet.
1/2 marathon in tropische temperaturen,erg heuvelachtig
parcours(start op -414 meter en meteen klimmen) en wind tegen bft 4-5.

Gewoon op de einige weg in de woestijn (links de Dode Zee en de woestijn,rechts de woestijn
en de bergen).
Start om 08.15 bij 18-19 graden schat ik in(moet nog data klokje downloaden),waterflesjes elke
4km. Relaxte sfeer bij de start, stond achter de Ethiopische mannen en vrouwen,
de Ethiopische vrouw voor me schrok van de start zonder aftellen en megafoon beep.
Geen gedrang en pushen(700-800 deelnemers) en 2 lanen snelweg(de avond daarvoor gereden om
startnummers te halen en 3 serieuze ongelukken gezien, bij een moest de broer van Maya (vet)
even signs of life checken...
Deelnemers uit alle streken van de wereld - Bosnia,Bulgarije :), veel UN mensen, Duitsland, Nederland,USA en
de locolocals natuurlijk hahaha

Hoe dan ook liet ik de Ethiopiers gaan en liep achter de Ethiopische vrouwen(mijn klokje liep niet,
dus sprintend?! 100m moest ik hem nog deblokkeren en starten), heb paar kleine groepjes
ingehaald maar klimmen en onder de 3.50 zijn voelde zwaar. Bij km 3 was ik waarschijnlijk top 7-8. Bij km
5 hebben de kleine groepjes me inghaald en ik was 10km renners aan het inhalen(start om 0800). Liep de hele
tijd alleen tegen de wind en mijn pas was best lang voor de parcours,was aan het smijten met kracht om toch
top 20 te zijn...Half de halve omdraaien en leuk was dat de kopgroep van 3 Ethiopiers maar 1,5-2km voor me was en
we keken naar elkaar dansend over de asphalt,daarna 2 lange Israelis(denk de hazen) met 2 Ethiopische vrouwen
achter,groepje van 5 tegen en ik bleef maar tellen en was 18de bij de omkeer. Wilde die zo snel mogelijk bereiken
om los met de wind in mijn rug te versnellen, wat ook gebeurde (gemiddeld rond de 4min/km in het begin:)...maar
alsof je in sauna liep. Heb elke post meer gedronken en over mijn hoofd en rug gegooid en dan voelde je de wind
wat afkoelen anders niet...Bij km 15-16 waren mijn benen richting marathon gevoel,bovenbenen stijfjes maar hield
tempo contstant voor mijn gevoel. Was net ingehaal door 2 locals,tegenlopers schreuwden al lang "Heel goed Benny,loop door Boaz..."
Dus ik was alleen omringd door de woestijn honden...kon ook niet meer weerstand bieden of versnellen. Maar was net
top 20 en kon niet meer tellen of goed zien... Hoor dan goede ritme achter me,maar zware ademhaling.Ineens naast
me Ethiopische kleine vrouwtje en we liepen stukje samen.Omlaag met mijn grotere pas een schouder voor,vlak samen en
heuvelop zij een schouder voor...Ik steek in de zij bij km 17-18 en liet haar gaan. Was in gevecht met de hitte,mijn benen,
mijn ademhaling,de stemmetjes in mijn hoofd,was bochten drastisch aan het snijden. Man 20 haalde me in,maar na tijdje
moest die strekken en wandelen - steek in de zji zag ik net zoals ik. Ik was aan het kursen richting oase en de finish tussen
de palmen. Maakte gebruik van de afdaling richting finish(de klim bij de start - denk 1-2 km lang...). Op de pad met steentjes
tussen de palmen mijn typische sprint ingezet was 100-150 m tot de finish en dan kon ik rustig doodgaan. Hoorde de speaker
mijn naam correct uitspreken, uit Bulgarije en in vol extase in Hebreuws 2 keer schreuwen "Wat een finish,wat een finish..."
Publiek helemaal wild, de finishers net voor me naar me toekomen,moest toch 1min met handen op de knieen herstellen
en dan kon ik met 2 waterflessen in mijn handen drinken en kletsen met de enthousiaste voorfinishers :)

Na 10-15min bijkomen ging ik weer richting start waar start van 2km kids bijna ging...en liep weer de heuvel omhoog om
Boaz(de broer van Maya op te halen richting finish),cooling down is een must geworden ;) Hij was ook kapot maar heuvel
afdalen ging hem goed en finishen samen,toen waren onze 4 supporters aan het aanmoedigen en dachten dat dit mijn 1e
finish was en dat we samen gelopen hebben hahaha :D
Ze waren gewoon laat voor mijn finish,maar dat wist ik ook en verwachte
niet anders. Met kleine kinderen in de woestijn,op de gevaarlijkste snelweg in het land...heb ik ze gevraagd de avond daarvoor
rustig aan te doen.

Het was een geweldige ervaring, nog steeds zie voor me als ik train hoe de Ethiopiers dansten over de asphalt en ik probeer
mee te dansen.Een echte experience,Fun run,super zwaar parcours, goede organisatie en relaxte niet competatieve sfeer(ik was de enige
die top 20 aan het jagen was hahaha).
Lopen in omgeving met veel historie en biblische,mystische verhalen van de woestijn en de bergen...lopen voor vrede in het Midden-Oosten
maar ook overal ter wereld en vrede in ons en mezelf :roll:
Foto's volgen nog op Facebook ! Wat statistieken - startnummer 2733 (27 begon ik met rennen en 33 was ik voor het eerst in Israel)
finish in 1.28.17, 25ste van 716 deelnemers, 21ste in Mannen totaal :mrgreen: en 4 Ethiopische vrouwen voor :D ,
14 van 214 19-40 jaar(geen 35+ hier)...
3km laps - 12.13, 12.52, 12.59, 12.26, 11.49, 12.31, 12.29
Ben blij dat vanavond geen training is en duim voor Carla en jullie allemaal !!!
SpasG

Re: Shalom(Peace) Half Marathon Ein Gedi,Israel

Berichtdoor Marco » za 23 feb 2013, 18:18

Heel gaaf en enthousiast verslag Spas!

Supergoed gelopen!
Marco

Keer terug naar Wedstrijden