Baanwedstrijd in Naaldwijk

Vooruitzichten en ervaringen van de atleten

Baanwedstrijd in Naaldwijk

Berichtdoor CarlaOphorst » vr 16 sep 2011, 23:39

Voor Donderdagavond besloten geen training te geven, het grootste percentage van de atleten wilde op de baan lopen. Leuk en goed om even zo'n wedstrijd mee te pikken. Uit het werk om 17.00 uur even snel 2 broodjes gegeten. Daarna eten gekookt voor de rest van de familie, tijdens het eten toegekeken en zitten kletsen. Dan ineens is het hurrie up om op tijd de deur uit te gaan. Mijn moeder belde om 19.00 uur, door de mededeling die ze deed kom ik niet zomaar ophangen. Je staat wel van het ene op het andere been te wippen, je wilt op tijd op de baan zijn. OM 19.15 uur ging ik weg, inlopen naar de baan. Nou ik had zoveel haast dat het een tempoloop werd ipv inlopen. na 21 minuten was ik er. Moest eerst een spurt naar de wc maken om daarna Marja vanaf 200 meter in actie te kunnen zien. Zo die ging stuk op 600 meter en dan toch een PR op de 800 meter lopen. Heel knap gedaan. Daarna ging ik mij inschrijven, veel te laat natuurlijk. 3e serie, getsie loop ik alleen op kop en daar had ik geen zin in, wilde gezelligheid om me heen. Kon ruilen met iemand uit serie drie, iedereen blij. Inlopen had ik genoeg gedaan, kreeg het alweer een beetje koud en wilde wel van start. 20.15 uur weggeschoten. Vandaag was het doel, op gevoel lopen, niet naar de klok kijken en zien waar je dan op uit komt. Heel soms keek in naar de rondetijden klok, en zag dat het goed was. Het liep super lekker en ontspannen. Was geloof ik de meest regelmatige race, elke ronde ging in 88.8 (hoorde ik na afloop van een omstander). Na 18.31 minuten passeerde ik de finish met een heerlijk gevoel. Is de 3e Nederlandse tijd allertijden (18.10 - Ella Witjes, 18.14 - Carla Ophorst, 18.31 - Carla Ophorst, 18.32 - Els Raap) Kijk het Nederlands record heb ik nog niet maar wat in het vat zit, verzuurd niet :lol: Marco ging ook lekker en Danny was super in de serie na ons. Danny aanmoedigen deed ik uitlopend met Marco tegendraads op de baan, na afloop met Danny nog 2 ronde uitgelopen. Dit alles maakte het tot een mooie avond, ondanks dat atleten, die toegezegd hadden er door omstandigheden niet waren, Romy kwam nog even aanmoedigen. Spullen pakken en even met Richard klesten. Daarna naar huis uitlopen. was blij dat ik mijn armverlichting meegenomen had, het was erg donker, en koud, brrrrrrr, vooral daar tussen de bomen en het gras op de Hogebomen. Eenmaal in Naaldwijk voelde het warmer aan, of het was dat ik al 2 km aan het rennen was. De thermometer wees 12 °C aan, niet echt warm. Nu deed ik er 26 minuten over om dezelfde afstand te lopen. mooi 5 minuten langzamer dan de heenweg, dat heet uitlopen!!!!!! Thuis rekoefeningen doen, douchen enz. Het was al laat en ik moest opschieten om om 23.30 uur in bed te liggen. Op 2 minuten na gehaald, even 6,5 uur genieten van een welverdiende rust. ;)
CarlaOphorst

Re: Baanwedstrijd in Naaldwijk

Berichtdoor Marco » zo 18 sep 2011, 09:33

Voor mij stond de 5km van donderdagavond in het teken van een experimentje. Waar ik vooral 5 km's (en eigenlijk al mijn wedstrijden langer dan 5 km, maar dan niet zo extreem) altijd open met een erg snelle 1e km, om daarna elke volgende km in tempo terug te zakken, was het nu de bedoeling om de 1e km behoudend te starten en daarna de overige rondes vlak en met weinig verval t.o.v. de 1e km te lopen.

Toen ik de indeling van serie 2 zag, zag ik dat er een heel groot verschil in tempo zou zijn: de snelste inschrijver had 17.40 genoteerd terwijl ik als langzaamste 19.25 minuten had opgegeven (geef altijd iets sneller op dan dat ik daadwerkelijk denk te gaan lopen). Met zo'n serie-indeling ligt het gevaar van een te snelle opening zeker op de loer. Daarom startte ik bewust als laatste, maar toch zag ik als nr. 17 slechts 43 seconden na 200 mtr op de klok staan. Oké denk je dan, het zijn maar 3 seconden te snel (was uitgegaan van 23 sec per 100 mtr voor km 1), maar als je dan na 400 mtr 86 seconden klokt en je wilt je testje nog enige kans van slagen geven, dan zit er maar 1 ding op: laat de overige 16 lopers maar gaan en ga vanaf nu maar vlak lopen. Zo gezegd, zo gedaan: na 1 km liep ik de gewenste 3.50 min., vanaf 400 mtr ben ik 4-vlak gaan lopen, rondjes van 96 sec. Gelukkig moesten er enkele lopers lossen uit de grote groep voor me, zodat ik nog wat richtpunten had. Nadat de 2e km in 4-vlak ging, wilde ik toch proberen om ipv rondjes van 96 sec, rondjes van 94 sec. te gaan lopen. Echter, hoe ontspannen ik ook probeerde er een klein stapje bij te doen, de rondes bleven op 4-vlak gaan. Ronde na ronde hetzelfde verhaal, vlakker dan vlak, maar de kleine versnelling zat er niet in. De laatste 100 mtr kon ik toch nog een beetje gas geven en zo finisthe ik in 19.47 minuten.

Conclusie: voor afstanden tot 5 km moet ik er gewoon inknallen, omdat ik dan wel een groter verval (zie de 5 en 3 km's op de baan eerder dit jaar) heb, maar netto is mijn eindtijd dan toch sneller denk ik. Voor afstanden van 10 km en langer, is die rustige 1e km een must. Zo wil ik ook ook volgende de 10 EM van Westlands Mooiste gaan lopen. De hoop is dat ik heel lang 4.15 min/km kan volhouden; de 1e km wil ik daarom in ong. 4.10 min. lopen, en daarna moet het op cruise control gaan.
Marco

Keer terug naar Wedstrijden